סימנים מוקדמים להפרעה על רצף האוטיזם - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
סימנים מוקדמים להפרעה על רצף האוטיזם

סימנים מוקדמים להפרעה על רצף האוטיזם

קשה לעיתים לזהות את הסימנים המוקדמים להפרעה על רצף האוטיזם (אוטיזם) אצל ילדים קטנים מאוד. עם זאת, תינוקות עם אוטיזם אכן מתפתחים באופן שונה מפעוטות אחרים, וישנם כמה "דגלים אדומים" שכדאי להכיר.

אבחון אוטיזם מוקדם

כל הילדים מתפתחים בקצב שונה. רופאי הילדים ואחות טיפת חלב בודקים את התפתחות הילדים ובוחנים אם הגיעו לאבני דרך התפתחותיות חשובות – בתחום הגופני, הרגשי, החברתי, השפתי או ההתנהגותי.

בשנת החיים הראשונה, התפתחות התקשורת החברתית של ילדים היא תחום חשוב, שיש לעקוב אחריו ולשים לב להתפתחותו התקינה. התנהגויות – או היעדר התנהגויות – כמו חיוך, יצירת קשר עין ושימוש במחוות יכולות לסמן אם הילד מתפתח בדרך תקינה או בלתי תקינה.

"כשהבן שלי היה בן 18 חודשים, חברה הביאה לביקור את התינוק שלה, בן תשעה חודשים. כל כך נהניתי לשחק איתו – הייתה בינינו אינטראקציה בלתי פוסקת. רק אז הבנתי שהבן הקטן שלי בכלל לא התנהג כך מעולם". 
-ריקי, אמא של שמוליק, בן ארבע

מהם הסימנים המוקדמים לאוטיזם

ישנם סימנים מוקדמים לאוטיזם שניתן לראות עוד לפני גיל שנתיים. אצל חלק מהילדים יופיעו רבים מסימני האזהרה המוקדמים האלה, ואצל אחרים – מעט בלבד. חלק מהסימנים ההתנהגותיים משתנים עם הזמן, או נהיים ברורים יותר כשהילדים גדלים. כמו כן, אובדן של מיומנויות חברתיות או שפתיות במהלך תקופה זו צריך להעלות חשש. מספר הסימנים שמופיעים אצל הילד מכל רשימה משתנה בהתאם לגילו ולחומרת הפגיעה.

אם ילדכם מראה כמה מהסימנים שמופיעים ברשימת האזהרות שלהלן או רבים מהם, בקשו מרופא הילדים הפניה להערכה התפתחותית בהקדם האפשרי. הערכה ואבחון הם הצעדים הראשונים לקראת מתן עזרה ותמיכה לילדכם.

תקשורת חברתית: סימני אזהרה

אינטראקציה חברתית

ילדכם:

  • אינו מצביע על חפצים או מרים חפצים כדי להראות לאנשים, אינו חולק חוויות או מראה סימן לכך שהוא רוצה משהו – למשל, אינו מצביע על חפץ ומיד לאחר מכן מסתכל עליכם כדי לוודא שראיתם, או מפיל צעצוע לחיקכם ואז מתרחק מכם במקום להחזיק אותו מולכם כדי ליהנות מתגובתכם
  • אינו מגיב לשמו באופן עקבי
  • אינו נשמע כאילו הוא מנהל איתכם שיחה כשהוא ממלמל
  • מחקה את מה שהוא שומע מאחרים  – לדוגמה, כשאתם שואלים אם הוא רוצה "עוד משהו לשתות", הוא מהדהד בחזרה "משהו לשתות"
  • אינו מבין הוראות פשוטות בנות שלב אחד – למשל, "תן לי את הקובייה" או "תראה לי את הדובי".

תקשורת בלתי מילולית

ילדכם אינו:

  • משתמש במחוות משלו – לדוגמה, אינו מנופף לשלום בלי שאומרים לו, או בלי לחקות מישהו אחר שמנופף לידו
  • משתמש ביצירת קשר עין כדי להשיג תשומת לב – למשל, אינו מביט בהורה ואז בחטיף כדי להראות שהוא רוצה אותו
  • מחייך למי שמטפל בו בלי שמחייכים אליו או מדגדגים אותו.

מערכות יחסים ומשחק

ילדכם אינו:

  • מתעניין בילדים אחרים
  • מתחיל לשחק במשחקים כמו "קוקו" או "אצבע לאצבע נחבר"

משחק בהעמדת פנים – לדוגמה, אינו מאכיל את הדובון או מחקה פעולות יומיומיות של ההורים כמו נעילת נעליים של ההורים, חבישת כובע של ההורה כמשחק "אני אבא/אמא", פעולות "בישול" או "ניקוי" של הבית 

התנהגות: סימני אזהרה

תחומי עניין מוגבלים 

ילדכם:

  • מפגין עניין עז בחפצים מסוימים ו"נתקע" על צעצועים או חפצים מסוימים – למשל, מכבה ומדליק את האור שוב ושוב, או משחק רק עם מכוניות
  • מתעסק בצעצועים ובחפצים בדרך אחת בלבד, במקום להשתמש במגוון דרכים או באופן שבו הצעצועים נועדו למשחק – לדוגמה, רק מסובב את גלגלי מכונית הצעצוע במקום להעמיד פנים שהוא מסיע אותה על הרצפה
  • מתעניין מאוד בחפצים או בפעילויות בלתי רגילים – למשל, בחפצי מתכת או בקופסאות נעליים
  • מתמקד באופן צר בחפצים ובפעילויות, כמו להעמיד חפצים בשורה.

שגרות

הילד מוטרד בקלות משינויים וזקוק לשגרות ברורות – למשל, צריך לישון, לאכול או לצאת מהבית בדיוק באותה צורה מדי יום.

תנועות חזרתיות

הילד חוזר על תנועות גוף או מפגין תנועות גוף בלתי רגילות, כמו הקשתת הגב, נפנופי ידיים, התקשות של הזרועות או הליכה על קצות האצבעות.

רגישויות תחושתיות

ילדכם:

  • רגיש מאוד להתנסויות תחושתיות – לדוגמה, מוטרד בקלות מרעשים, אוכל רק מזון עם מרקם מסוים
  • מחפש גירויים תחושתיים – למשל, משפשף חפצים ליד פיו או פניו, או מחפש חפצים רוטטים כמו מכונת הכביסה, או טופח באצבעותיו על העפעפיים כדי לראות את האור מהבהב.

 

"חשבתי שאולי הוא פשוט ממש חכם, כי הוא זכר את השמות של כולם ואת אותיות האל"ף-בי"ת והמספרים, וחיקה דמויות מספרי ילדים ומהצגות. הוא דיבר כמו מבוגר וקרא שלטים במרכזי הקניות כבר בגיל שנתיים. אולי הוא לא השתלב טוב עם ילדים אחרים כי הם לא היו ברמה האינטלקטואלית שלו? הוא אהב לשבת ולדבר עם האימהות במקום ללכת לשחק".
-שרה, אימא של דני, בן שבע

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

שימו לב לתקשורת חברתית ולהתנהגויות ותחומי עניין צרים וחזרתיים
על הגורמים, הסימנים, הטיפול וההשפעות
משפיעה על ההתפתחות והגדילה של ילדים. טיפול ותמיכה מוקדמים יעזרו
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן