שנת תינוקות בגיל 2-12 חודשים - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
שנת תינוקות בגיל 2-12 חודשים

שנת תינוקות בגיל 2-12 חודשים

בסביבות גיל שישה חודשים התינוק שלכם מתחיל להתעורר פחות במהלך הלילה, וסביר להניח שגם משמרות הלילה שלכם יפחתו בהתאם. עם זאת, הרגלי השינה של תינוקות תלויים מאוד במזגו של התינוק ובשגרת השינה שלו.

לכמה שינה זקוק התינוק?

בלילה

בגיל חודשיים עד 12 חודשים, תינוקות זקוקים בדרך כלל לשנת לילה של 12-9 שעות. בגיל שבעה עד 12 חודשים, רוב התינוקות מתחילים את שנת הלילה בין 18:00 ל-22:00.

במהלך היום

רוב התינוקות בגיל זה ישנים שעתיים עד ארבע שעות וחצי במהלך היום, בשנת בוקר, צהריים ואחר הצהריים. ככל שהתינוקות גדלים, התנומות במהלך היום הולכות ומתמעטות, וזמני הערות בין תנומה לתנומה מתארכים. 

התינוק שלכם עשוי לישון בין תנומה אחת לארבע תנומות ביום, שאורכן נע בין 30 דקות לשעתיים. כשהתינוק מגיע לגיל שישה חודשים, הוא עשוי לישון בלילה שש שעות או יותר ברציפות. ייתכן שעדיין יעיר אתכם במהלך הלילה, אך פחות מבעבר.

כיצד תינוקות ישנים

הבסיס הביולוגי לשנתם של תינוקות משתנה בין גיל חודשיים לגיל 12 חודשים.

בחודשי החיים הראשונים, 50% משנתו של התינוק הם שינה פעילה ו-50% הם שינה שקטה. לעיתים קרובות, התינוק מתעורר לאחר שלבי השינה הפעילה.

בסביבות גיל שלושה חודשים כמות השינה הפעילה פוחתת, והתינוק נכנס לשלב השינה השקטה כבר בתחילת מחזורי השינה. בגיל זה, אורכו של מחזור השינה של התינוק – הבנוי מפרקי זמן מתחלפים של שינה פעילה ושינה שקטה – הוא 50-20 דקות (לעומת מחזורי שינה של 90 דקות אצל מבוגרים).

בגיל שישה חודשים, דפוסי השינה של התינוק קרובים יותר לאלה של מבוגר, כלומר, הוא מתעורר פחות בלילה.

בגיל שמונה חודשים, 70%-60% מהתינוקות מצליחים להרגיע את עצמם ולהירדם בחזרה ללא עזרת הוריהם. השאר ממשיכים להתעורר אם הם זקוקים לעזרה בהירדמות, או אם הוריהם עדיין מאכילים אותם במהלך הלילה.

הקשר בין התפתחות התינוק לשינה

בסביבות גיל שישה חודשים, התינוק שלכם מפתח יכולות חדשות רבות שעלולות להשפיע על השינה. הוא מצליח להישאר ער לזמן רב יותר, ובו בזמן, לומד המון מיומנויות חדשות ומרגשות. היכולת לעשות דברים מרגשים ולהישאר ער בו בזמן, מובילה לכך שהתינוק עשוי להתעורר לעיתים קרובות יותר במהלך הלילה, ולא לרצות ללכת לישון.

זחילה

ייתכן שתבחינו בהפרעה זמנית בהרגלי השינה כשהתינוק שלכם יתחיל להתקדם בכוחות עצמו. קשיים בהרדמה נוטים לקרות בד בבד עם הזחילה.

קביעות האובייקט

בסביבות גיל שישה חודשים, התינוק מתחיל להבין מהי קביעות האובייקט – כלומר, לזכור שדברים ממשיכים להתקיים גם כאשר הוא אינו רואה אותם.

ההתפתחות הקוגניטיבית החשובה הזו יכולה להשפיע על השינה. לפני כן, כשעזבתם את חדר השינה, מבחינת התינוק הפסקתם להתקיים. כעת הוא כבר יודע שאתם עדיין שם… אי שם בבית. משמעות הדבר היא שאם התינוק מתעורר באמצע הלילה, הוא עשוי לקרוא לכם כיוון שהוא יודע שאתם בבית ותיענו לקריאתו.

חרדת נטישה

בגיל 12-6 חודשים התינוק עשוי להתחיל לחוות חרדת נטישה. חרדה זו עלולה להגביר את התנגדותו ללכת לישון, ולהוביל לעלייה זמנית במספר ההתעוררויות בלילה.

האכלה

מגיל 8-9 חודשים, תינוקות אינם זקוקים להאכלה בשעות הלילה. מעתה אפשר להפסיק את האכלות הלילה בהדרגה ולהתחיל ללמד את התינוק לחזור לישון ללא האכלה. אפשר להשתמש בהאכלת חלום – האכלה מאוחרת המתרחשת מתישהו בין 22:00 לחצות. יש הורים שמגלים כי האכלת החלום עוזרת לתינוק שלהם לישון זמן רב יותר עד הבוקר. אם האכלת החלום עובדת היטב עבורכם, אין כל סיבה להפסיק. גם אם החלטתם להשתמש ב"ארוחת חלום"- אל תהפכו את ההאכלות האלו לחלק משגרת ההאכלה שלכם, על מנת לאפשר לילד ללמוד לזהות  את תחושת הרעב והשובע, ולקבל הזנה כשהוא רעב. 

כיצד דפוסי השינה של התינוק משפיעים על המבוגרים

רוב ההורים לתינוקות בני פחות משישה חודשים עדיין עושים משמרות לילה, במידה זו או אחרת. רבים מהם ימשיכו לקום בלילה לתינוק שלהם גם בעוד זמן רב. עבורם אין זו בעיה, כל עוד יש להם תמיכה מתאימה והזדמנויות אחרות להשלים את שעות השינה. עם זאת, ההפרעות החוזרות ונשנות לשנת הלילה עלולות להשפיע באופן חמור על הורים אחרים ועל חיי המשפחה שלהם.

בדומה לשאר היבטי התפתחות הילד, עוצמת מערכת היחסים עם התינוק ואיכות האינטראקציות שלכם במהלך היום יכולות גם הן להשפיע על כמותה ואיכותה של שנת התינוק. לאחרונה עולות עדויות כי גם ההפך הוא נכון – איכות השינה שלנו יכולה להשפיע על בריאותנו ועל מצב רוחנו. כשאנחנו מותשים, אנו מתקשים יותר לתת לתינוק תשומת לב חיובית במהלך היום. 

אם אתם מודאגים בגלל שנתו של התינוק שלכם, תוכלו למצוא כמה שיטות מועילות במדריך לפתרון בעיות השינה. אם ניסיתם את כל השיטות ולא ראיתם שיפור, או שהקשיים מתחילים לגרום לכם למצוקה, בקשו עזרה מקצועית. ישנן שיטות יעילות שמאפשרות לוודא כי כולם מקבלים את כמות השינה הנדרשת להם.

בעיות שינה אצל תינוקות עלולות להשפיע על בריאותם של ההורים. מחקר שנערך באוסטרליה מצא קשר חזק בין בעיות שינה אצל תינוקות לבין תסמיני דיכאון אצל אימהות ואבות. עם זאת, הקשר הזה לא נמצא כאשר הוריהם של התינוקות שסובלים מבעיות שינה ישנו מספיק בעצמם.

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

התסמינים, הבדיקות, הטיפול ומתי לפנות לרופא
כך תלמדו את התינוק להירדם ללא עזרתכם, באמצעות הרגעה והתרחקות
על אף השינויים בדפוסי השינה בגילאים אלו, הקפידו על שינה באיכות טובה
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן