הרטבת לילה - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
הרטבת לילה

הרטבת לילה

הרטבת לילה נפוצה למדי בקרב ילדים בגיל בית הספר: הם אינם יכולים לשלוט בה, אך רובם מצליחים בסופו של דבר להתגבר על כך. בינתיים, הנה כמה דברים פשוטים שיעזרו לילדכם להרגיש טוב יותר למרות הבעיה.

הרטבת לילה: העוּבדות

  • הרטבת לילה היא אחת הבעיות השכיחות ביותר ברפואת ילדים, והיא נפוצה מאוד בקרב משפחות רבות.
  • רוב הילדים מפסיקים להרטיב במהלך היום בסביבות גיל שלוש, ובלילה – בסביבות גיל חמש. רוב ילדי הגן עדיין מרטיבים את המיטה מפעם לפעם.
  • ילדים רבים מפסיקים להרטיב בלילה עד שהם נכנסים לבית הספר, אך חלקם עדיין עושים זאת בבית הספר היסודי. אם ילדכם בבית ספר יסודי ועדיין מרטיב בלילה, רוב הסיכויים שהוא אינו היחיד בכיתתו או בקרב חבריו.

מדוע הרטבת הלילה מתרחשת?

הרטבת לילה היא תופעה לא רצונית ואינה אשמתו של איש – היא אינה מתרחשת בגלל עצלנות או רצון לתשומת לב. ילדים שמרטיבים בלילה עדיין לא מצליחים לשלוט בשלפוחית היטב, ואינם מתעוררים כשהשלפוחית שלהם מלאה. רבים מהם ישנים עמוק יותר מאחרים, וקשה יותר להעיר אותם. כלומר, הם אינם יכולים להעיר את עצמם כשהשלפוחית שלהם מלאה.

להרטבת הלילה יכולים להיות גם גורמים רפואיים, לכן כדאי להיבדק אצל רופא. ישנם ילדים שמרטיבים בלילה  מכיוון שהם מייצרים יותר נוזלים בגוף מאחרים במהלך הלילה, בגלל רמה נמוכה של הורמון ששולט על כמות השתן שמיוצר בגוף בזמן השינה. ילדים אחרים עשויים לסבול מהרטבה בשל שלפוחית שאינה מצליחה לאגור כמויות מספיקות של שתן במשך מספר רב של שעות בשינה.

הרטבת לילה עוברת לפעמים במשפחה – אולי תגלו שאביכם, אמכם או אחד הדודים שלכם הרטיבו את מיטתם בילדותם, ועדיין צריכים לקום לשירותים כמה פעמים בלילה.

לפעמים, ילדים שמרטיבים את המיטה נשארים יבשים כשהם ישנים במקום זר. ייתכן שהסיבה לכך היא שהם מודאגים ושנתם קלה יותר. כשהם חוזרים הביתה ונרגעים, ושנתם חוזרת להיות עמוקה, לעיתים קרובות הם חוזרים להרטיב את המיטה.

חלק מהילדים שאינם מרטיבים בלילה מתחילים לעשות זאת שוב אם משהו מלחיץ אותם – לדוגמה, פרידה במשפחה או כניסה לבית הספר, או שהם אינם מרגישים טוב. במקרה כזה, הרטבת הלילה תיפסק בדרך כלל כשהילד יחוש בטוח יותר. אם ההרטבה שחזרה לא עוברת, או שנוספים סימפטומים מדאיגים שעלולים לבטא לחץ, חרדה או מצוקה כדאי לשקול פניה לגורם מקצועי לקבלת מידע נוסף וסיוע לילד.

אם ילד שעד כה היה יבש בלילה מתחיל להרטיב את מיטתו שוב, חשוב להיבדק אצל רופא כדי לשלול זיהום או בעיה רפואית אחרת.

מה אפשר לעשות

  • הרגיעו את ילדכם ואמרו לו שהרטבת לילה היא דבר נורמלי, שאין צורך להתבייש ושזה יעבור. הוא בוודאי ישמח לשמוע שהוא לא היחיד במשפחה/בחברה שסבל מכך.
  • נסו לגרום לילדכם לשתות יותר במהלך היום ופחות בערב ולילה. משקאות קלים שמכילים קפאין (כגון קולה) וכן תה, אינם מומלצים כיוון שהם מגבירים את כמות השתן שהגוף מייצר, ולכן הילדים צריכים ללכת לשירותים לעיתים קרובות יותר.
  • הזכירו לילדכם ללכת לשירותים פעם אחת אחרונה לפני המיטה.
  • הסבירו לו בצורה פשוטה מהי הרטבת לילה. לדוגמה, "כשאתה ישן, המוח שלך לא מקבל את המסר שאתה צריך ללכת לשירותים, ולכן אתה לא מתעורר". אפשר להגיד, "השלפוחית שלך, שבה נמצאים הנוזלים, עדיין לא גדלה מספיק ולא מצליחה להחזיק כל הנוזלים למשך הלילה, אבל עם הזמן היא תגדל יחד עם הגוף שלך וכל זה ישתנה".
  • אף שרוב הילדים שמרטיבים את המיטה מפסיקים בשלב מסוים, הביטחון העצמי שלהם עלול לסבול מכך. אם נראה שהרטבת הלילה גורמת לילדכם לחץ או דאגה, עשו כל שביכולתכם כדי לשפר את הרגשתו. אמרו לו שהרטבת הלילה תפסיק עם הזמן ואין צורך לדאוג. כשילדים מפסיקים להרטיב בלילה, הביטחון העצמי שלהם נוטה להשתפר. השתדלו לא לעשות מההרטבה ענין גדול והתייחסו אליה בצורה עניינית ולא רגשית. הרבו להראות לילד את אהבתכם והדגישו לו את יכולותיו וחוזקותיו בתחומים שונים כדי שילמד להסתכל על עצמו (ועל אחרים) בצורה מורכבת הכוללת חוזקות ונקודות לחיזוק.
  • יש הורים שלוקחים את ילדיהם לשירותים שעתיים-שלוש אחרי שהילד הלך לישון, אך שיטה זו אינה תמיד יעילה.
  • כדי לצמצם את כמות הכביסות:
    • כסו את המזרון במגן פלסטיק
    • הניחו יריעת פלסטיק על הסדין התחתון ומעליו שימו מגבת
  • השאירו אור קטן כדי שילדכם יוכל ללכת לשירותים בצורה קלה ובטוחה.
  • ודאו שילדכם מתקלח בבוקר, כדי שירגיש רענן ונקי ולא יריח בריח לא נעים- מה שעלול להוביל להצקות ולדחיה מצד ילדים אחרים.
  • במהלך היום, מצאו תחומים בהם ילדכם חווה הצלחה, החמיאו לו וחזקו את בטחונו העצמי.
  • ילדים גדולים יותר יוכלו לעזור להחליף את המצעים במיטה ולהניח את הסדין והבגדים הרטובים בכביסה.
  • לילדים בני שש או יותר, אפשר להשתמש בזמזם הרטבה- פנו לרופא הילדים או למרפאה המתמחה בנושא זה על מנת לקבל הדרכה מתאימה.
  • היבדקו אצל רופא אם:
    • ילדכם עדיין מרטיב במהלך היום בגיל בית הספר
    • ילדכם, שהיה יבש בלילה עד כה, מתחיל להרטיב שוב למשך יותר מלילה-שניים
    • אתם או ילדכם מוטרדים מאוד מהרטבת הלילה
    • יש לכם חששות נוספים בגלל הרטבת הלילה.

לינה מחוץ לבית

ילדים נוטים לדאוג מהרטבת המיטה כשהם ישנים אצל חברים, או כשהם מתארחים בשבתות ובחגים ועשויים שלא לרצות ללון מחוץ לבית. במידה ואתם מזהים חשש דומה אצל ילדכם, דברו איתו על חששותיו וחשבו יחד על החשש ועל המחירים השונים של ההחלטות השונות. חשבו יחד על האפשרות להשאר בבית ולהפסיד את הפעילויות המהנות, מול האפשרות לצאת ולהנות יחד עם החשש מבושה חברתית. אל תכריחו אותו ללון בחוץ, אבל נסו לעזור לו לצאת ולהנות בצורה בה יוכל לשמור על כבודו תוך הפחתת החשש. ו כך למשל, אפשר להשתמש  ב"פול-אפס" המותאמים לשימוש גם אצל ילדים, וישנם גם "חיתולים" לילדים גדולים או בוגרים יותר. אם ילדכם דואג מאוד בגלל האירוח או השינה אצל חבר, ישנו טיפול תרופתי בצורה של כדור לבליעה או טבליה מסיסה שיכול להפחית את כמות השתן שמיוצר בלילה. בקרו אצל הרופא כמה שבועות לפני האירוע ובדקו אם תרופה זו תוכל להתאים ולעזור לילדכם.

בכל מקרה בה ילדכם ישן מחוץ לבית בלעדיכם, חשבו אתו על מבוגר מתאים שיוכל לעזור לו בנושא ושאליו יוכל לפנות אם תקרה לו "תאונה". סכמו עם הילד על הפרטים שתחשפו בפני המבוגר לגבי ההרטבה וחשבו יחד איך הוא יוכל לעזור לילד. השיחה המקדימה עם הילד חשובה ותוכל לסייע בהפחתת החשש מההרטבה או מפניה למבוגר ובהגברת תחושת השליטה במצב. לאחר מכן, דברו עם המבוגר האחראי על דרך הטיפול הטובה ביותר בהרטבת הלילה ועל הדיסקרטיות הנחוצה. יתכן שאחרי שדברתם לבד עם המבוגר ועם הילד, כדאי שתדברו על הנושא עם שניהם יחד כדי להפחית את המבוכה של הילד בהעלאת הנושא לראשונה.

דברים שאסור לעשות

אל תענישו את ילדכם, תבקרו או תקניטו אותו, ואל תתנו לאחרים לעשות זאת. עונשים, ביקורת או הקנטות עלולים רק להחמיר את המצב ולהגביר את המתח והחרדה.

לא כדאי לבקש מילדים קטנים לנקות בעצמם, כיוון שהם עלולים לראות זאת כעונש על משהו שאינם יכולים לשלוט עליו. ילדים נוטים לחוש עצובים או לראות את ההרטבה ככישלון כשהם מתעוררים במיטה רטובה, והדבר האחרון שהם רוצים הוא לצער אתכם.

זכרו שתוכניות לשינוי התנהגות כמו טבלת עיצוב התנהגות ("מבצע") אינם עובדים במקרה זה, כיוון שילדכם אינו יכול לשלוט בהרטבת הלילה.

אם ילדכם בן יותר משש

  • אם הרטבת הלילה אינה מדאיגה אתכם או את ילדכם יותר מדי, תוכלו פשוט לחכות עד שתעבור. אולם ילדים רבים נוהגים להסתיר את המצוקה שהם חשים, ולכן כדאי לחשוב כיצד לעזור להם.
  • אם ילדכם בן יותר משש, אפשר להיעזר בזמזם הרטבה. לעיתים קרובות, תכניות אלה מצליחות למנוע או לצמצם את ההרטבה. למידע נוסף על תכניות כאלה פנו לרופא הילדים או למרפאה העוסקת בכך.
  • אפשר להיעזר גם בטיפולים אחרים כגון טיפול תרופתי או דמיון מודרך.
  • חשוב להיעזר בטיפול שלא יכביד עוד יותר על ילדכם, שגם כך מרגיש מבוכה וחוסר נוחות.
  • יתכן וכדאי גם לכם לדבר עם איש מקצוע, כגון פסיכולוג, על הנושא. תוכלו לדבר על אפשרויות תגובה שונות במצבים האלו, על תחושותיכם ומחשבותיכם לגבי הנושא ועל הדינאמיקה שנוצרת בבית סביב ההרטבה.

 

אם נסכם בכמה מילים…

  • הרגיעו את ילדכם ואמרו לו שהרטבת לילה היא דבר נפוץ, ושאין צורך להתבייש.
  • אל תענישו, תבקרו או תקניטו אותו, ואל תציעו לו פרסים על משהו שאינו יכול לשלוט בו.
  • גשו עם הילד לרופא כדי לוודא שלא מדובר בגורם פיזי.
  • אם ילדכם בן יותר משש והבעיה גורמת לו לחוש חרדה, שקלו שימוש בזמזם הרטבה.
  • עזרו לילדכם להרגיש בנוח ככל האפשר כשהוא יוצא לישון מחוץ לבית, למשל אצל חבר.
  • הרטבת לילה היא משהו שילדים אינם יכולים לשלוט בו ועם זאת, מצליחים להתגבר עליו כמעט תמיד.

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

בעיה נפוצה למדי בקרב ילדים בגיל בית הספר. מה ניתן לעשות?
תינוקות רבים לא יודעים כיצד לחזור לישון בעצמם. למה זה קורה?
לכמה שינה זקוק התינוק בגילאים השונים וכיצד היא עוזרת לו?
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן