שינה וילדים: 20 שאלות נפוצות - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
שינה וילדים: 20 שאלות נפוצות

שינה וילדים: 20 שאלות נפוצות

לבת השלוש שלנו יש עוויתות בזמן שהיא נרדמת. זה נורמלי?

כן. אלה "קפיצות הירדמות" – מן "קפיצות"  מהירות של הרגליים והידיים שמתרחשות בזמן ההירדמות. זוהי תופעה נפוצה מאוד, שמופיעה אצל עד 70% מהילדים והמבוגרים. עייפות, לחץ וחוסר שינה עלולים להחמיר אותה, ולכן כדאי לבדוק את הרגלי השינה של בתכם.

זה בסדר שעלינו להעיר את בן השמונה שלנו בבוקר לבית הספר?

ייתכן שזה תקין, אך בני שמונה מתעוררים לבד בדרך כלל. יכול להיות שלילדכם יש בעיית שינה. בדקו את הרגלי השינה שלו – ובעיקר אם הוא ישן מספיק לגילו. אם אתם מודאגים, פנו לרופא.

הילד שלנו נוחר ומשתנק במהלך הלילה. אנחנו צריכים לדאוג?

נחירות עשויות להיגרם מצינון או מאף סתום. אם ילדכם בריא ונוחר בעיקר בלילה, ייתכן שזהו סימן לדום נשימה בשינה. במקרה כזה, ישנה חסימה בדרכי האוויר העליונות שמונעת ממנו לנשום בזמן השינה. פנו לרופא אם  נוחר, מפסיק לנשום בזמן השינה, משתנק,  מתקשה לנשום, נושם מהפה, מתהפך הרבה בלילה, מזיע, עייף ואינו יכול להתרכז במהלך היום. 

האם הבת שלנו ישנה מספיק מדי לילה? כמה שעות ילדים צריכים לישון?

ילדים שונים זקוקים לכמויות שינה שונות, ולכן, קשה לדעת אם ילדכם ישן מספיק. עם זאת, להלן כמות השינה המומלצת לילדים בגילאים שונים:

  • פעוטות: זקוקים ל- 10- 12 שעות שינה בלילה. להרחבה, ניתן לקרוא את המאמר שנת פעוטות 
  • ילדים בגיל הגן: זקוקים ל 11- 13 שעות שינה בלילה 
  • ילדים בגיל בית ספר יסודי: זקוקים ל-11-10 שעות שינה בלילה
  • ילדים בני 15-12 : זקוקים למעט יותר מ-9 שעות שינה בלילה

מתי נפסקת שנת הצהריים, ומה אמור להיות אורכה?

כרבע  מהילדים מפסיקים לישון בצהריים עד גיל שלוש. וכמחצית מפסיקים בגיל שלוש-ארבע. רוב הילדים מפסיקים לגמרי לישון בצהריים עד גיל חמש – אם הם ישנים מספיק בלילה. אורך שנת הצהריים יכול לנוע מחצי שעה ועד שעתיים.

אם ילדכם נאבק בכם בשעת ההשכבה בערב, אפשרו לו לישון פחות בצהריים. אם הוא לא מסכים לישון במהלך היום אף שאתם חשים שהוא זקוק לשינה זו, תנו לו לשבת בשקט ולנוח בחדרו, או לקרוא ספר.

הבת שלנו מתעוררת עצבנית. מה זה אומר?

אם בתכם מתעוררת עצבנית, ייתכן שהיא אינה ישנה מספיק או שאינה מצליחה להגיע לשינה עמוקה. אם אתם מודאגים שהעצבנות של בתכם עלולה להיגרם מבעיית שינה או מהפרעת שינה, פנו לרופא.

איך אפשר לגרום לנער שלנו ללכת לישון לפני חצות?

הנה כמה רעיונות שיעזרו לו ללכת לישון מוקדם יותר:

  • עודדו אותו ללכת לישון ולקום בערך באותה שעה מדי יום, כדי לעזור לשעון הביולוגי שלו להיכנס לקצב קבוע. לדוגמה, תנו לו לישון עוד שעה בסופי שבוע, כמובן כשזה לא על חשבון זמן התפילה 
  • תנו לו המון זמן – למשל, 40 דקות – לעשות פעילויות מרגיעות לפני השינה, כמו אמבטיה חמה, שתיית משקה חם, כתיבה ביומן, קריאת ספר או עיתון או האזנה למוזיקה שקטה.
  • כבו את כל מסיחי הדעת בחדרו לפחות שעה לפני שהוא הולך לישון, כולל מוזיקה רועשת וטלפונים סלולריים.

בשנות ההתבגרות, ילדים מתחילים לייצר מלטונין בשעה מאוחרת יותר בלילה מאשר בילדותם. שינוי זה משפיע על השעון הביולוגי שלהם. לכן, בנכם או בתכם המתבגרים ירצו ללכת לישון מאוחר יותר בלילה, ולקום מאוחר יותר בבוקר.

מחקרים מראים כי בני נוער ישנים ומתפקדים טוב יותר במהלך היום כשהוריהם מציבים שעת שינה קבועה במהלך השבוע.

מה אפשר לעשות במהלך היום כדי לשפר את השינה של ילדנו?

הטיפים הבאים יעזרו לכם לשפר את שנת הלילה של ילדכם:

  • תנו לו ארוחת בוקר בריאה שתעזור לו להתניע את השעון הביולוגי.
  • עודדו אותו להיחשף כמה שיותר לאור טבעי במהלך היום, ובעיקר בבוקר. החשיפה לאור השמש תעזור לגופו לייצר מלטונין בזמן הנכון למחזור השינה הרצוי. 
  • עודדו אותו להיות פעיל מבחינה גופנית ולהתעמל. פעילות גופנית עוזרת לילדים לישון זמן רב יותר. 
  • הרחיקו מילדכם משקאות המכילים קפאין – משקאות אנרגיה, קפה, תה, שוקולד וקולה – ובעיקר בשעות אחר הצהריים או הערב. 
  • ודאו שהוא אוכל ארוחת ערב משביעה בשעה סבירה. תחושות רעב או מלאות לפני השינה גורמות לגוף להיות ערני או לחוש לא בנוח, ומקשות על ההירדמות.
  • ודאו שהתזונה של ילדכם מכילה ברזל. מזונות שמכילים ברזל כוללים בשר אדום, ירקות עליים ירוקים, קטניות ועוד.

איך אפשר לגרום לילדים להפסיק להשתולל כשהם הולכים לישון – בדיוק בשעה שבן הזוג מגיע מהכולל או מהעבודה?

דברי עם בן הזוג שלך על יצירת שגרה משפחתית, שתכלול שעה שקטה באור עמום לפני השינה. לדוגמה, בעלך יוכל להגיע מוקדם יותר כדי לעזור בשעת ההשכבה או לקרוא לילדים סיפור לפני השינה.

כיצד להזיז את שעת ההשכבה לשעה מוקדמת יותר?

כדי לעזור לילדכם להירדם מוקדם יותר, התחילו את שגרת ההשכבה רבע שעה מוקדם יותר במשך כמה ימים. רוב הילדים נרדמים בתוך 20 דקות מרגע שנשכבו במיטה. אם ילדכם שוכב ער במיטה למשך יותר מ-30-20 דקות אחרי כיבוי האורות, ייתכן שתצטרכו להשאיר את שעת ההשכבה באותו זמן למשך כמה שבועות, לפני שתוכלו להקדים אותה ברבע שעה נוספת.

נסו להעיר את ילדכם באותה שעה בבוקר, גם בשבתות, שעת התעוררות קבועה בבוקר תעזור לכם לשמור על שעת השכבה קבועה.

איך לגרום לבן השש שלנו לישון במיטה שלו?

הנה כמה רעיונות שיעזרו לילדכם להירדם במיטתו שלו:

  • בססו שגרת השכבה קבועה שכוללת אמבטיה, סיפור ולמיטה.
  • ודאו שחדר הילדים חשוך, שקט ופרטי.
  • השתמשו בשיטת ההתרחקות ההדרגתית – טכניקה עדינה שבה אתם יושבים ליד ילדכם עד שהוא נרדם, ואז מרחיקים בהדרגה את הכיסא מהחדר במהלך שבוע עד שלושה שבועות.
  • חזקו את הרגלי השינה הטובים במהלך היום – לדוגמה, אפשרו לילדכם להיחשף מספיק לשמש ולהתעמל.
  • שבחו את ילדכם אם אתם רואים שהוא מנסה לשנות את דפוסי השינה שלו, ואפשר גם להשתמש בטבלת התנהגות.

אם אתם מתכננים לשנות את הרגלי השינה ושגרת ההשכבה שלכם, מומלץ לספר לילדכם על התוכניות ועל השגרה החדשה. היו עקביים והיצמדו לתוכנית.

הבן שלנו בן שמונה. כיצד להתמודד עם הפחדים והחרדות שלו לפני השינה?

אפשר לנסות לטפל בדאגות הליליות במהלך היום. דברו עם ילדכם על הפחדים שלו ובקשו ממנו לכתוב את מחשבותיו ביומן. אפשר להשתמש גם בטכניקות הירגעות והרפיית שרירים. 

בתנו קוראת לנו בלילה ויוצאת כל הזמן מהמיטה. איך מפסיקים את זה?

בססו שגרת השכבה חיובית כדי להפסיק את הקרבות בשעת ההשכבה. ברגע שבתכם במיטה, אמרו לה שאתם מצפים שתישאר במיטה בשקט עד שתירדם. 

בתנו מתנדנדת וחובטת את ראשה במיטה כדי להירדם. מה עושים?

נדנודי גוף, הזזת הראש מצד לצד או חבטות במיטה הן פעולות בלתי מזיקות בדרך כלל, וסביר להניח שיפסיקו כשבתכם תגדל. כ-5% מבני החמש מרגיעים את עצמם ונרדמים בדרך זו.

נסו להתעלם מהתנהגות זו, חשבו כיצד אפשר להפחית את הרעש שהיא עושה ושמרו על בטיחותה. לדוגמה, אפשר להרחיק את המיטה מהקיר ולהדק את בורגי המיטה. אם אתם מודאגים, פנו לרופא.

בן השלוש שלנו דורש בקבוק חלב במשך הלילה. איך להפסיק את הדפוס הזה?

בדרך כלל, ילד בגיל כזה שדורש "שירות חדרים" פיתח הרגל שבו הוא זקוק לבקבוק כדי להירדם. כשהוא מתעורר באמצע הלילה ואינו מצליח להירדם, הוא מבקש בקבוק.

הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להפסיק בהדרגה את האכלות הלילה ולעזור לילד ללמוד לישון באופן עצמאי:

  • בחרו את התזמון. עדיף שלא לוותר על הבקבוק בתקופה של שינויים או לחץ.
  • ניתן לוותר על האכלות הלילה באופן הדרגתי- על ידי הקטנת הכמות שתשימו בבקבוק מדי לילה, ו/או על ידי מהילה של החלב בבקבוק הלילי עם מים בהדרגה.
  • הסבירו לילדכם שכילד גדול עליו לוותר על הבקבוק.
  • עודדו אותו להשתמש באביזרים מנחמים אחרים, כמו שמיכה או דובון. 
  • כשילדכם מצליח לוותר על הבקבוק, ציינו זאת בחגיגה גדולה ותנו לילדכם פרס.
  • וחשוב מאוד: אל תחזרו לאחור. צפו לכמה אי נעימויות ואפילו מחאות, ולא משנה עד כמה הכנתם את ילדכם לשינוי.

כיצד לגרום לבננו בן החמש להפסיק ללכת מתוך שינה?

ראשית, בדקו אם ילדכם ישן מספיק. שעת השכבה מוקדמת יותר או שגרת השכבה קבועה עשויה להפחית את הסהרוריות. 15%-7% מהילדים הולכים בשנתם, ובדרך כלל זו התנהגות תקינה.

ילדכם עשוי גם לדבר בשנתו. שוב, זה נורמלי, ובדרך כלל אין מה לדאוג. הפרעת השינה אמורה להיעלם כשילדכם יגדל ויגיע לגיל ההתבגרות. אם אתם מודאגים, פנו לרופא.

יש לילות שבהם בתנו מתעוררת מבועתת, בוכה ואי אפשר לנחם אותה. מה עושים?

אם בתכם אינה מגיבה לניסיונכם לנחם ולהרגיע אותה אך היא חשה בטוב, ייתכן שהיא סובלת מביעותי לילה. הישארו רגועים ואל תיגעו בה, אלא אם כן היא עלולה לפגוע בעצמה. לא בטוח שאם תעירו אותה מההתקף זה אכן יקצר אותו. ביעותי הלילה אינם מזיקים לה, והיא לא תזכור אותם בבוקר. 

עייפות יתר או חרדה עלולות להחמיר את ההתקפים, ולכן כדאי לבדוק את הרגלי השינה שלה. אם אתם מודאגים מאוד, או שביעותי הלילה נראים ארוכים מאוד או אלימים, פנו לקבלת עזרה מקצועית.

מה לעשות כשילדנו סובל מסיוטים?

אם ילדכם מתעורר אחרי סיוט, הסבירו לו שחלם חלום רע. הבטיחו לו שהכל בסדר ושהוא בטוח. תנו לו נשיקה וחיבוק, כדי לעזור לו להירגע ולהירדם. סביר להניח שעד גיל שבע הוא ילמד כיצד להתמודד עם הסיוטים בלי לקרוא לכם לעזרה.

אם ילדכם חולם חלומות רעים מאוד בתכיפות גבוהה וחרד מכך במהלך היום, כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית. כמו כן, מומלץ לקבל עזרה אם הסיוטים הם חלק מתגובתו של הילד לאירוע טראומטי.

לילדנו יש עיכוב התפתחותי. כיצד אפשר לעזור לו לישון טוב יותר?

אפשר להתמודד ולהתגבר על רבים מקשיי השינה של ילדכם באמצעות שיטות התנהגות נפוצות. שגרת השכבה קבועה וצפויה תעזור לו לדעת מתי הגיע הזמן ללכת לישון. כדי לחזק את המסר, אמרו לו שאתם מצפים ממנו להישאר במיטה. כמו כן, אפשר לנסות שיטות כמו התרחקות הדרגתית או החזרת ילדכם למיטה. יהיו לילות שבהם תצטרכו להחזיר אותו למיטה כמה פעמים. אם אתם מודאגים, דברו עם רופא הילדים.

ואחרון חביב:

אם אתם חושבים שילדכם סובל מבעיה רפואית שמשפיעה על שנתו – למשל, דום נשימה בנשימה, אפליפסיה, אסתמה או ריפלוקס – פנו לרופא.

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

בעיה נפוצה למדי בקרב ילדים בגיל בית הספר. מה ניתן לעשות?
תינוקות רבים לא יודעים כיצד לחזור לישון בעצמם. למה זה קורה?
לכמה שינה זקוק התינוק בגילאים השונים וכיצד היא עוזרת לו?
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן