מיומנויות שיחה אצל ילדים: דיבור והקשבה - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
מיומנויות שיחה אצל ילדים: דיבור והקשבה

מיומנויות שיחה אצל ילדים: דיבור והקשבה

היכולת לדבר ולהקשיב לאחרים חשובה לילדים. היא עוזרת להם להכיר חברים, לקבל הקשבה מאחרים, לבקש את מה שהם צריכים ולהתערב בחברה. ילדים לומדים כיצד לדבר ולהקשיב ככל שהם גדלים ומתפתחים. דיבור והקשבה חיוביים משמעותם לדבר בנימוס ולפי תור, לא להפריע ולא להתחצף.

דיבור והקשבה

ייתכן שהסצנה הבאה תיראה לכם מוכרת. אתם משוחחים בטלפון או יושבים שני ההורים לנוח רגע ולשוחח על הספה עם כוס קפה כשילדכם מתפרץ פנימה – שוב – בגלל מקרה חירום שקשור ללגו שלו, או בדרישה "בואו לראות אותי מטפס על העץ!". 

זה עלול להיות מתסכל, אך זה גם טבעי למדי. אחד הצעדים הגדולים ביותר שיעשה ילדכם הוא ללמוד כיצד לתקשר עם אחרים. ייקח זמן עד שילמד כיצד לדבר ולהקשיב לאנשים אחרים. ויסות עצמי הוא חלק חשוב בלמידה לדבר ולהקשיב, ויש ילדים שמתקשים בכך יותר מאחרים.

המזג של ילדכם משחק גם הוא תפקיד משמעותי – ילד חברתי מאוד עשוי לרצות להתערב בכל שיחה, ויתקשה להקשיב. מצד שני, ילד שאינו חברתי כל כך יקשיב, ככל הנראה, בקלות רבה יותר, אך יתקשה להגיב. 

ללמוד לדבר ולהקשיב

ילדכם ילמד מכם כיצד לדבר ולהקשיב. לכן, כדאי לדבר ביניכם, ההורים, עם מכרים או עם ילדיכם באותו אופן שהייתם רוצים שילדכם ידבר. כמו כן, תוכלו ללמד את ילדכם באמצעות עידוד, הכוונה ותרגול. ילדכם ילמד באופן הטוב ביותר אם תגידו לו בבירור מה אתם רוצים שיעשה. אפשר, למשל:

  • לעודד את ילדכם ולהגיד, "אמור בבקשה 'תודה' לסבתא שלקחה אותך לפארק"
  • לכוון את ילדכם ולהגיד, "שרה, כשאני מדברת עם מישהו, את צריכה להגיד 'סליחה', ולהמתין עד שאהיה מוכנה להקשיב". אפשרות נוספת היא להנחות את ילדכם להניח עליכם את ידו כשהוא רוצה לדבר איתכם ולהמתין בסבלנות שתתפנו אליו.
  • לתרגל שיחות עם ילדכם, שבהן אתם מדברים כל אחד בתורו, שואלים שאלות ומקשיבים לתשובות.

אם תשבחו את ילדיכם כשהם מתקשרים היטב, סביר להניח שירצו להמשיך לעשות זאת. לדוגמה, אמרו, "שמחתי מאוד שחיכית שאסיים לדבר לפני שהתחלת לדבר בעצמך", או, "אמרת 'תודה' ו'בבקשה' ממש יפה עכשיו".

כדאי לקבוע כמה כללי נימוס הקשורים לדיבור ולשיחה. חשוב שתדברו עם ילדכם על הכללים הללו, כדי שיבין מה מצופה ממנו. כמו כן, תוכלו להשתמש בתוצאות. לדוגמה, אפשר להשתמש בפסק זמן כתוצאה להתחצפות.

ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר כשהם מקבלים הזדמנויות רבות לדבר ולתרגל את מיומנויות הדיבור וההקשבה. אחת הדרכים המהנות לכך היא לשחק בהעמדת פנים. למשל, אמרו, "בוא נעמיד פנים שאתה אימא שמשוחחת בטלפון ואני הילד הקטן. מה אני צריכה לעשות כשאני רוצה לדבר איתך?" 

דיבור והקשבה חיוביים

היכולת לדבר ולהקשיב לאחרים מורכבת מהדברים הבאים:

  • לפתוח בשיחות 
  • לדעת כיצד לקבל תשומת לב בדרך הנכונה – למשל, להמתין לעצירה קלה בדברים ואז להגיד "סליחה"
  • ליצור קשר עין 
  • לדבר ולהקשיב בתורות 
  • להצליח לדבר בבירור ובמשפטים המתאימים לגילו של הילד
  • לדבר בנימוס, בלי להתחצף
  • לדעת מתי להפסיק לדבר.

חלק מהילדים תופסים זאת במהירות, ואחרים זקוקים לתזכורות עדינות, למשל, "רינה, תסתכלי עליי בבקשה כשאת מדברת איתי". אם נראה שילדכם מתעכב מעט מבחינה שפתית (שימוש במשפטים, לדעת כיצד לדבר עם אחרים) או בהגיית מילים (הגייה לקויה, גמגום או יצירת צלילים), כדאי לפנות לקלינאית תקשורת. כמו כן, כדאי לדבר עם אחות טיפת חלב או רופא הילדים.

כיצד להתמודד עם התחצפות

ייתכן שילדכם מתחצף כשאתם מציבים לו גבולות, מקנים לו משמעת או נותנים לו הוראות. כשהוא מתחצף, הוא מנסה להראות לכם את נקודת המבט שלו. יש ילדים שמתחצפים כדי לקבל מכם תגובה. אפשר לטפל בהתחצפות בדרך חיובית. השיטות הבאות יעזרו לכם להפחית את ההתחצפויות לאורך זמן:

  • הגיבו ברוגע והזכירו לילדכם את הכללים המשפחתיים שקבעתם בנוגע לדיבור בנימוס ולהתייחסות בכבוד זה לזה.
  • אם ילדכם ממשיך להתנהג בחוצפה, עליכם לקבוע תוצאות – לתרגל דרך דיבור אחרת, לאבד זכות יתר כגון שיחת טלפון עם סבתא או כל דבר שתראו לנכון. 
  • אם אתם צוחקים ונותנים לילדכם תשומת לב רבה כשהוא מתחצף, אתם עלולים לתגמל אותו על כך בטעות.

כיצד לטפל בהפרעות

בדרך כלל, ילדים מפריעים לשיחה כשאינם מצליחים לשלוט על הצורך לדבר. אך אלא אם כן מדובר במקרה חירום, חשוב לעזור לילדכם ללמוד להמתין. אם הוא מפריע, תוכלו לנסות את הדברים הבאים:

  • הזכירו לילדכם מהו הכלל המשפחתי המוסכם. לאחר מכן, המשיכו בשיחה עד שיגיד "סליחה" או יניח עליכם את ידו וימתין שתתפנו, למשל.
  • לאחר שאמר "סליחה" או הניח ידו, נסו לגמול לו במתן תשומת לב מיידית. הוא יראה שכשהוא פועל בצורה הנכונה, הוא מקבל את מה שהוא רוצה.
  • שבחו את ילדכם כשהוא ממתין בסבלנות, כדי שבפעם הבאה ירצה להתנהג כך שוב. לדוגמה, "חיכית כל כך יפה עד שסיימתי את שיחת הטלפון שלי לפני שביקשת עזרה עם הבובה. כל הכבוד!"
  • אם אתם באמצע שיחה חשובה שאי אפשר להפריע לה, נסו להסיח את דעתו באמצעות צעצועים מיוחדים או פעילות מעניינת.
  • התכוננו מראש- אם אתם יודעים שאתם מתחילים שיחה חשובה, שלא תוכלו להפסיק אותה, הכינו מראש את ילדיכם, והסבירו לו שעד תום השיחה לא תוכלו להיענות אליו, הכינו מלאי של משחקים ופעילויות שיסיחו את דעתו עד שתסיימו. אל תשכחו לשבח אותו אם הוא עמד ביעדים. אם אתם יודעים שילדכם יתקשה בזמן המתנה כה ממושך, שיקלו לבקש עזרה מהסביבה בשמירה על ילדכם בזמן הזה, כדי שתוכלו לדבר בנחת.

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

כך תפיקו את המיטב מהתקופות הטובות ותתמודדו עם התקופות הרעות
לתמוך, ללמד כיצד להתמודד, ולתת הזדמנויות להיות "סתם" מתבגר
אם אתם מודאגים מהשפעה של כאלה, הנה כמה דברים שאפשר לעשות
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן