כיצד להתמודד עם תגובות הסביבה לצרכים המיוחדים של ילדכם - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
כיצד להתמודד עם תגובות הסביבה לצרכים המיוחדים של ילדכם

כיצד להתמודד עם תגובות הסביבה לצרכים המיוחדים של ילדכם

אנשים מגיבים בצורות שונות לילדכם ולצרכים המיוחדים שלו. הכנה ותכנון נכונים יעזרו לכם לענות בצורה קונסטרוקטיבית לתגובות מועילות ובלתי מועילות מצד אנשים שונים.

תגובות אפשריות מהסביבה

אנשים יגיבו בצורות שונות לילדכם ולצרכים המיוחדים שלו. חלקם יהיו פתוחים ותומכים, ואחרים יזלזלו ויפגינו שיפוטיות כלפי ילדים עם מוגבלויות, במיוחד "מוגבלויות שקופות" שלא רואים אותן- כמו אוטיזם או קשיים רגשיים-התנהגותיים.

לפעמים תגיבו טוב יותר ולפעמים פחות טוב, וזה בסדר. אם תתכוננו לכל מיני סוגי תגובות לצרכים המיוחדים של ילדכם, סביר יותר להניח שתוכלו להגיב באופן שרציתם.

תגובות חיוביות

רוב האנשים יגיבו באופן תומך, רגיש ומועיל. לדוגמה:

  • "זה נשמע די מעייף. יש משהו שאוכל לעשות כדי לעזור?"
  • "זו ממש פריבילגיה לעבוד עם שימי. הוא כזה ילד מקסים".
  • "רבקה מציירת נהדר. היא מאוד יצירתית. בטח היא תיהנה מאוד מקבוצת האמנות שלנו בשעות אחר הצהריים".
  • "גילי שיחקה היום יפה מאוד עם שינא. מרגש לראות איך היא מתקדמת".

כשמישהו מעיר הערה חיובית או מועילה, כדאי להגיב באופן שפותח את השיחה – למשל, "תודה, זה מאוד מעודד". סביר מאוד להניח שתגובות חיוביות מצידכם יובילו להמשך תגובות חיוביות מצידם.

תגובות לא מועילות או שליליות

לפעמים אנשים אינם בטוחים איך להגיב, ואומרים דברים לא מועילים ואפילו פוגעים, גם אם אינם מתכוונים לכך. לדוגמה:

  •  "זה בטח יעבור כשהיא תגדל. יש ילדים שפשוט מתקדמים לאט".
  • "הכל בסדר איתו. בנים הם תמיד ככה – פעילים מאוד ורוצים לעשות כל דבר".
  • "מה לא בסדר איתה?"

יש אנשים שסתם אומרים דברים מרושעים ומכאיבים מסיבותיהם שלהם. למשל, לפעמים, אנשים או ילדים:

  • מעולם לא למדו כיצד להתנהג אחרת, ואומרים דברים כמו, "בואו נחביא את הכדור מהילד עם העיניים המצחיקות האלה"
  • אינם מבינים לגמרי את הצרכים המיוחדים – לדוגמה, "מצטערים, לא נוכל להזמין אותו למסיבת יום ההולדת של מיכאל. הזמנו מתנפחים והוא במילא לא יכול להשתתף, אז הוא סתם יתבאס".
  • נותנים עצה לא רצויה – למשל, "אני מכירה עוד מישהו עם אותה מוגבלות, וההורים שלו קנו איזו ערכה ממישהו בצפון שסידרה את המצב בלי בעיה"
  • מחפשים מישהו להאשים – לדוגמה, "אולי היא ככה כי עבדת ממש עד רגע הלידה?"
  • פשוט בלתי רגישים – למשל, "איזה מזל ששאר הילדים שלך נורמלים", או "זה בגלל הגנים של המשפחה של האבא? לא היית צריכה להתחתן איתו".

אך טבעי שתגובות כאלה יגרמו לכם להרגיש מוטרדים ופגועים, ואין דרך אחת נכונה להגיב. האופן שבו תגיבו תלוי ברגשותיכם, מי העיר את ההערה והיכן אתם נמצאים באותו רגע. עם זאת, לעיתים קרובות כדאי לתכנן כמה אסטרטגיות גיבוי לאירועים שבהם תיתקלו בתגובות לא מועילות.

כיצד להתמודד עם תגובות לא מועילות או שליליות

בחרו היטב על מה להילחם

לפעמים תרצו להגן על עצמכם ועל ילדכם ולתקן או לצאת נגד ההערה השלילית. אם אתם יכולים להישאר רגועים ולדבר בבירור, תגובה כזו יכולה להיות מעצימה מאוד.

אך לפעמים תרגישו שאינכם מוכנים לעימות, או שתבינו שזה לא ישנה דבר. במקרים כאלה, מותר לכם פשוט לוותר. התעלמו מההערה ושנו את הנושא.

השתמשו בהזדמנות ללמד

לפעמים תרגישו שתוכלו להועיל לאדם שמולכם וללמד אותו על הצרכים המיוחדים של ילדכם. לדוגמה, "ילדים אוטיסטים רבים הולכים לבתי ספר יסודיים רגילים".

אם ילד אחר שואל אתכם על ההתנהגות או היכולות של ילדכם, ענו לו בכנות ובשפה שמתאימה לגילו. למשל, "השרירים ברגליים של אליהו מתעייפים, ולכן הוא לא יכול ללכת מהר".

השתמשו בתגובה קבועה

לפעמים, כל מה שצריך הוא תגובה קבועה. לדוגמה, "מסובך להסביר את זה. אם לא אכפת לך, אני מעדיפה לדבר על משהו אחר", או "יש תיאור טוב של המצב בעלון של העמותה שעוסקת בכך. אוכל לתת לך את לקרוא אותו". 

בחרו שלא להגיב

לפעמים מותר פשוט להגיד שלא בא לכם לדבר על זה. למשל, "ממש אין לי חשק לדבר על זה כרגע. אכפת לך אם נשאיר את זה למועד אחר?" מותר גם להתעלם מההערה ולא להגיב כלל. לדוגמה, "היה חם נורא בימים האחרונים, לא?"

קחו רגע לפני שתגיבו

עצרו לכמה רגעים בשיחה לפני שאתם מגיבים להערה פוגענית, וכך סביר יותר להניח שתוכלו להגיד משהו בונה וחיובי. לדוגמה, "כיום, רוב הילדים שנולדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה הופכים להיות מבוגרים שמחים, בריאים ופרודוקטיביים".

אם אתם מרגישים חזקים מספיק, אמרו לאנשים שנפגעתם כדי שיידעו להיזהר יותר בפעם הבאה – למשל, "פוגע בי מאוד כשאתה אומר דברים כאלה".

לדבר עם מישהו תומך

גישה בונה וחיובית היא נהדרת, רוב הזמן, אך טבעי לגמרי שתצטרכו לשחרר קצת קיטור מפעם לפעם.

כשאתם צריכים לאוורר את התסכולים שלכם, נסו לעשות זאת עם מישהו שאתם סומכים עליו – בן משפחה קרוב או אדם מהסביבה הקרובה. אפשר פשוט להגיד משהו כמו, "אני פשוט צריכה לקטר קצת. לא צריך לסדר בשבילי שום דבר, רק לתת לי לדבר קצת".

אם אתם מגלים שקשה לכם במיוחד להתמודד עם התגובות של אנשים, או שלעיתים קרובות הן גורמות לכם לעצב, כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית או ייעוץ מיוחד.

כמו כן, מומלץ לדבר עם הורים אחרים שנמצאים במצב דומה לשלכם. אפשר לפנות לקבוצת תמיכה של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, קבוצת משחק ייעודיות או פורומים ייעודיים להורים.  

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

שימו לב לתקשורת חברתית ולהתנהגויות ותחומי עניין צרים וחזרתיים
על הגורמים, הסימנים, הטיפול וההשפעות
משפיעה על ההתפתחות והגדילה של ילדים. טיפול ותמיכה מוקדמים יעזרו
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן