מתחילים לאכול מוצקים - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
מתחילים לאכול מוצקים

מתחילים לאכול מוצקים

כשהתינוק שלכם מראה סימנים שהוא מוכן, אפשר להציג בפניו את עולם המזון המוצק. סימנים אלה מופיעים בזמנים שונים אצל תינוקות שונים, אך אצל רובם הם מופיעים בסביבות גיל שישה חודשים. בגיל זה, התינוקות זקוקים למזון נוסף כדי לגדול ולהתפתח. האופן שבו תציגו את המוצקים תלוי בכם.

מדוע התינוק זקוק למוצקים?

בארבעת עד ששת החודשים הראשונים לחייו, התינוק שלכם משתמש בברזל שנאגר בגופו עוד ברחם. כמו כן, הוא מקבל ברזל מחלב האם ו/או מהתמ"ל. ככל כשהוא גדל, מאגרי הברזל שלו מידלדלים. כלומר, הוא צריך לקבל ברזל ורכיבים תזונתיים נוספים ממזון מוצק, נוסף על חלב האם ו/או התמ"ל.

הצגת המוצקים עוזרת לתינוק ללמוד כיצד לאכול, מאפשרת לו להתנסות בטעמים ובמרקמים חדשים ממגוון מאכלים, לפתח את השיניים והלסת ולבנות מיומנויות נוספות שיזדקק להן בהמשך, להתפתחות השפה.

המוצקים אינם מחליפים את ההנקה או את התמ"ל. עד גיל 12 חודשים לפחות, התינוק עדיין זקוק לחלב אם ו/או לתמ"ל יחד עם המוצקים. אם המזון המוצק מחליף את חלב האם ו/או התמ"ל מוקדם מדי, הוא עלול לאבד רכיבי תזונה חשובים.

איך תדעו שהגיע הזמן?

כדי להבין מתי כדאי להציג לתינוקכם מזון מוצק, שימו לב להתפתחותו ולהתנהגותו. תדעו שהגיע הזמן להציג מוצקים כשהתינוק:

  • שולט היטב בראשו ובצווארו ויכול לשבת זקוף יחסית עם תמיכה
  • מתעניין באוכל – לדוגמה, מנסה לראות מה יש בצלחת שלכם
  • מושיט ידיים למזון שלכם
  • פותח את פיו כשאתם מציעים לו מזון בכפית.

סימנים אלה מופיעים בזמנים שונים אצל תינוקות שונים, אך אצל רובם הם מופיעים בסביבות גיל שישה חודשים. אם התינוק שלכם כבר כמעט בן שבעה חודשים ועדיין לא החל לאכול מוצקים, כדאי להתייעץ עם אחות טיפת חלב או עם רופא.

התזמון

כדאי להציג את המוצקים בפעם הראשונה כשגם אתם וגם התינוק רגועים ושמחים. סביר להניח שהוא יהיה מעוניין יותר לנסות מוצקים לאחר שינק או קיבל בקבוק. תינוק רעב מאוד עלול לרצות רק לינוק או לקבל בקבוק תמ"ל, כדי להשביע את הרעב. אל דאגה: גם אחרי הנקה או בקבוק, עדיין יהיה לו מקום לנסות מזון חדש. עם הזמן תלמדו מתי התינוק שלכם רעב או שבע, אינו מעוניין או עייף.

כמה מזון עליכם לתת בהתחלה? התחילו עם כפית אחת או שתיים, ואז הגדילו כל פעם בכפית או שתיים נוספות, בהתאם לתיאבון של התינוק.

כשהתינוק רעב, הוא:

  • מתרגש כשהוא רואה אתכם מכינים את האוכל
  • נוטה קדימה כלפיכם, כשהוא יושב על כיסא האוכל
  • פותח את פיו כשאתם מתכוננים להאכיל אותו.

כשהתינוק אינו מעוניין יותר, הוא:

  • מפנה את ראשו הצדה
  • מאבד עניין או שדעתו תוסח
  • מרחיק את הכפית
  • סוגר את פיו.

מרקמי המזון

המאכלים הראשונים שאתם מציעים יכולים להיות טחונים, מעוכים, מרוסקים או חתוכים לחתיכות קטנות ורכות – תלוי בכם.

אף שאין צורך למעוך את כל המזון, ישנם מאכלים – בשר, למשל – שקל יותר לתינוק לאכול אותם כשהם מרוסקים. אם אתם מתחילים במאכלים טחונים או מרוסקים לרסק חלק, שנו את המרקם לאחר כמה שבועות למאכלים מעוכים או חתוכים לחתיכות קטנות ורכות.

נסו לשנות את המרקם בהתאם לתגובות של ילדכם. ברגע שהוא מתרגל למרקם מסוים, תוכלו לנסות ולהציע לו מרקם גושי יותר. המרקם הגושי עוזר לו ללמוד ללעוס ולפתח את השרירים שבהם ישתמש מאוחר יותר כדי לדבר.

תזדקקו לזמן ולסבלנות כשהתינוק שלכם לומד לאכול. אם הוא אינו אוהב מאכל מסוים, נסו שוב אחרי זמן מה. לפעמים אתם עשויים לנסות פעמים רבות לפני שיסכים להתנסות בטעם או במרקם חדשים.

סוגי המזון

כל סוגי המזון יכולים להיות מרגשים עבור התינוק שלכם – אין צורך לבשל שום מזון "מיוחד". 

הציגו את המוצקים בכל סדר שהוא. לדוגמה, אפשר לנסות דייסת אורז לתינוקות, ירקות מבושלים היטב ופירות מאודים או מרוסקים. לאחר מכן עברו למזונות מרוסקים כמו ביצים מבושלות היטב, דגנים כגון חיטה, דגים מבושלים, בשר מרוסק או קצוץ ופירות וירקות נוספים. אפשר לנסות טופו, שעועית, עדשים, ממרחי אגוזים וכן הלאה.

כמו כן, אפשר לערבב את המזונות הראשונים – אין צורך להציג סוג אחד בכל פעם. עם זאת, אם יש במשפחתכם היסטוריה של אלרגיות למזון, עדיף להציג מזון אחד בכל פעם כדי לזהות תגובות אלרגיות.

נסו להציע ארוחות שבישלתם בבית ומגוון מאכלים, כגון:

  • ירקות – לדוגמה, תפוח אדמה, גזר או שעועית מבושלים
  • פירות – לדוגמה, בננה, תפוח, מלון או אבוקדו
  • חיטה, שיבולת שועל, לחם, אורז ופסטה
  • מוצרי חלב כגון יוגורט וגבינה לבנה 
  • ביצה מבושלת

בסביבות גיל שמונה חודשים, כדי לעודד לעיסה ואכילה עצמאית, הציעו לתינוק מזון אצבעות כגון חתיכות ירק מבושל ופיסות לחם רכות. הלעיסה עוזרת להתפתחות הדיבור של התינוק. 

המשיכו להניק את התינוק או לתת לו תמ"ל עד גיל 12 חודשים לפחות, נוסף על הצגת המוצקים.

אלרגיות למזון

תינוקות הסובלים מאקזמה או שיש להם היסטוריה משפחתית של אלרגיות נוטים יותר לפתח אלרגיות ורגישויות למזון. עם זאת, גם ילדים שאין להם כל היסטוריה כזו עלולים לפתח אלרגיות למזון.

אם התינוק שלכם כבר הראה סימנים של אלרגיה למזון, אם במשפחתכם יש היסטוריה של אלרגיה למזון או שאתם מודאגים מהתגובות שלו למאכלים, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה, אחות טיפת חלב, רופא הילדים או אלרגולוג. המלצות האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית הן שאין צורך להימנע ממתן מזונות שידועים כגורמים אלרגיות. כלומר, אפשר לתת לילדכם מאכלים כגון ביצים או בוטנים גם אם יש במשפחתכם היסטוריה של אלרגיות למזון.

הגישה הנפוצה להצגת מוצקים

הצגת המוצקים חשובה לא רק בגלל מהמזון עצמו! זהו גם זמן נהדר שבו תוכלו לדבר ולהקשיב, וליצור קשר זה עם זה. כל משפחה מציגה מוצקים לכל ילד באופן שונה. אם אינכם בטוחים כיצד להתחיל, הנה הגישה הנפוצה.

שלבי ההאכלה

  • בחרו זמן שבו אתם והתינוק רגועים ונינוחים.
  • רסקו או מעכו את המזון, בהתאם להעדפה שלכם. אם אתם מתחילים במאכלים מרוסקים לרסק חלק, שנו במהירות את המרקם לאחר כמה שבועות למאכלים מעוכים או חתוכים לחתיכות קטנות ורכות.
  • הושיבו את התינוק בכיסא אוכל או במקום בטוח אחר, והאכילו אותו בכפית. תוכלו גם להציע לו חתיכות קטנות באצבעותיכם. 
  • חפשו סימנים לכך שהתינוק אינו מעוניין או אינו רעב יותר, כדי לדעת מתי להפסיק.

כיצד לגרום לתינוק שלכם להתעניין באוכל?

  • ברגע שהתינוק שלכם יודע מה לעשות עם מזון מרוסק או עם גושים רכים, הציגו בפניו מזון אצבעות מגוון.
  • הציעו לתינוק מאכלים שהוא מעוניין בהם – כלומר, מאכלים שהוא מנסה לקחת או מתבונן בהם.
  • תנו לו כפית שיוכל להתאמן איתה.
  • דברו עם התינוק על המזון שהוא אוכל – על צבעו, טעמו, היכן הוא גדל וכיצד בישלתם אותו.
  • הציעו לו לטעום ממה שאתם אוכלים, כדי להרגיל אותו לטעמי הארוחות הביתיות. כך תוכלו גם לחשוב על מה שאתם אוכלים, ולהתחיל ליהנות ביחד מארוחות בריאות ומשפחתיות.
  • לכו בעקבות מידת העניין של התינוק והתיאבון שלו, שעשויים להשתנות מיום ליום, ויגדלו עם הזמן. נסו להגיע לשלוש ארוחות מוצקים מדי יום ועוד ארוחות קלות. עם זאת, לא תמיד הוא יהיה מעוניין בכמות כזו או יזדקק לה.

מה להציע לתינוק בן 12 חודשים

בגיל 12 חודשים, התינוק יכול לאכול את רוב המזונות הבריאים ששאר המשפחה אוכלת, כגון פירות, ירקות, אגוזים (בצורת ממרח בלבד, כדי למנוע חנק), דגנים, דגני בוקר, בשר, דגים, עוף, ביצים, טופו, עדשים, פסטה, אורז ולחם.

מבחינת שתיית נוזלים, כעת הוא יכול לשתות גם חלב פרה מכוס. נסו להגביל את צריכת החלב ומוצרי החלב לשתי כוסות ביום, כולל גבינה או יוגורט. כעת יכול התינוק להפסיק להשתמש בבקבוקים ולהתחיל להחזיק בכפית – במידות שונות של הצלחה!

מזון מעובד או ארוז, המכיל כמויות גבוהות של שומן, סוכר ו/או מלח – לדוגמה, עוגות, ביסקוויטים, צ'יפס ומזון מטוגן – אינם מומלצים לתינוקות ולילדים. כשאתם משמשים דוגמה אישית ואוכלים באופן בריא עם התינוק, אתם עוזרים לו לפתח הרגלי אכילה טובים ובריאים לעתיד.

לכלוך ומשחק בזמן הארוחה

תהליך האכילה של התינוק צפוי להיות מלוכלך ואטי מאוד, כיוון שזוהי מיומנות חדשה שעליו ללמוד – כולל כיצד להביא את המזון לפיו. כמו כן, כשהתינוק נוגע במרקמים של המאכלים החדשים, הוא חוקר את סביבתו. כדאי לעודד אותו לעשות זאת, כיוון שכך הוא מפתח מיומנויות בתחומי התפתחות אחרים, כגון מיומנויות מוטוריקה עדינה ומיומנויות חשיבה.

אם התינוק שלכם יושב בכיסא אוכל, הוא יכול ללמוד מושגים כגון גובה ועומק, כשהוא זורק דברים מהכיסא על הרצפה. אך שימו לב: אם הוא זורק את האוכל, ייתכן שהוא אינו רעב עוד. יכול להיות שהגיע הזמן למשחק אחר.

זמן הארוחה הוא זמן משפחתי. אם אתם נשארים רגועים וסבלניים למרות הבלגן, התינוק שלכם ייהנה ממנו יותר. תוכלו לנקות בקלות רבה יותר אם תפרשו ניירות עיתון או יריעת ניילון מתחת לכיסא האוכל, ותכינו מטלית בהישג יד.

כיצד למנוע חנק

יש לפקח תמיד על תינוקות וילדים קטנים כשהם אוכלים מזון מוצק. הישיבה עם התינוק כשהוא אוכל אינה עוזרת רק למניעת חנק, אלא גם מעודדת אינטראקציה חברתית ועוזרת לתינוק ללמוד על הרגלי האכילה.

כשהתינוק מוכן למוצקים, הוא כבר מצליח לשלוט בפיו ובלשונו מספיק כדי להתעסק עם אוכל רך, חלק או מרוסק. בהתחלה כדאי להימנע מחתיכות מזון קשות כגון גזר חי – אך אפשר לתת לו גזר מרוסק. כמו כן, אל תיתנו לו שקדים ואגוזים, חתיכות בשר קשות הדורשות לעיסה מרובה, או דגים המכילים אדרות (עצמות קטנות).

מלח וסוכר

התינוק שלכם אינו זקוק לתוספת מלח או סוכר. אם אינכם מוסיפים מלח או סוכר, אתם נמנעים מלהציף את החך העדין שלו ומרגילים אותו שלא להזדקק לתבלינים האלה כדי ליהנות מהאוכל.

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן