הרגלי אכילה נכונים לבני נוער - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
הרגלי אכילה נכונים לבני נוער

הרגלי אכילה נכונים לבני נוער

טבעי שהרגלי האכילה של הילדים משתנים בגיל ההתבגרות. ילדים גדולים יותר ובני נוער צריכים לאכול יותר, ולעתים קרובות הם אוהבים להתנסות במזון ובאכילה – אך לא תמיד הם בוחרים את המזון הבריא עבורם. זה הזמן לתמוך בילדכם ולעזור לו לפתח הרגלי אכילה נכונים, שיישארו איתו לכל אורך החיים.

הידעתם?

במהלך פרצי הגדילה בגיל ההתבגרות, בנים נוטים לגדול לגובה ולצבור מסת גוף רזה (איברי הגוף לא כולל שומן) יותר מאשר בנות. משמעות הדבר היא שהצרכים התזונתיים שלהם גדולים יותר – ולכן בנים נוטים לפשוט על המזווה לפני ואחרי ארוחת הערב, ועדיין להתלונן על רעב.

אכילה והרגלי אכילה אצל בני נוער

בני הנוער גדלים ומתפתחים, ולכן  טבעי שיתחילו לאכול יותר. גופו של ילדכם עובר פרץ גדילה משמעותי. המזון הנוסף מספק לו את האנרגיה והרכיבים התזונתיים הדרושים לכך.

הרגלי האכילה של ילדכם ישתנו. לדוגמה, בני נוער רבים מתחילים לאכול פחות פירות וירקות, ויותר מזון עתיר שומן וסוכר. עשויות להיות לכך סיבות רבות: כיוון שחבריו נוטים יותר לאכול ג'אנק פוד או "מזון נוחות", בגלל האופן שבו הוא רוצה להוציא את כספו על מזון, או כיוון שהוא רוצה לבחון את הערכים המשפחתיים שלכם בנוגע לאכילה.

בני נוער שאוכלים מגוון רחב של מזון מחמש קבוצות המזון, מקבלים את התזונה הדרושה לבריאותם, לגדילתם ולהתפתחותם.

כיצד לעזור לילדכם לפתח הרגלי אכילה נכונים

דוגמה אישית

אחת הדרכים הטובות ביותר לחזק את הרגלי האכילה הנכונים של ילדכם היא לשמש לו דוגמה אישית חיובית בעניין מזון, ולהראות לו שאכילה נכונה חשובה עבורכם. יש דרכים רבות לעשות זאת – למשל, לאכול תמיד ארוחת בוקר, או לבחור מזון בריא גם כשאוכלים מחוץ לבית או בזמן הקניות.

דרך נוספת לשמש דוגמה אישית להרגלי אכילה נכונים, וגם להגדיל את העניין של ילדכם למזון ולתזונה, היא לפנות זמן וליהנות מארוחות בריאות כמשפחה. הארוחות המשותפות מאפשרות לכם לבלות יחד ולהתעדכן בחיי היומיום של כל אחד מבני הבית. 

ליצור סביבת אכילה בריאה

סביבת אכילה בריאה במשפחה מקלה על ילדכם לבחור מזון טוב יותר. הנה כמה דרכים פרקטיות ליצירת סביבת אכילה בריאה:

  • בקשו מילדכם לעזור בקניות המזון המשפחתיות ובתכנון הארוחות.
  • עודדו אותו לקחת על עצמו את האחריות לתכנן ולהכין ארוחת משפחתית בריאה אחת בשבוע.
  • הגבילו את אפשרויות המזון הלא בריא בבית, והקלו על ילדכם למצוא מזון בריא במזווה. למשל, הניחו קערת פירות טריים על השולחן, קופסת מקלוני ירקות במקרר, כיכר לחם מחיטה מלאה במקפיא, ושקית קרקרים מקמח מלא במזווה.

למדו את ילדכם לבשל כמה ארוחות פשוטות ובריאות, כדי לעזור לו לבחור מזון בריא בעתיד. כמו כן, אם ירגיש שיש לו יכולת להחליט מה יהיה התפריט, סביר להניח שירצה לאכול.

לדבר על מזון

האופן שבו אתם מדברים על מזון משפיע מאוד על הרגלי האכילה של ילדכם. נסו להדגיש את כל הדברים הטובים שיש באכילה בריאה, במקום להתמקד בהשפעות השליליות של אכילה לא בריאה. הרעיונות הבאים יכולים לעזור:

  • אל תאסרו על אכילת מזונות שונים או תתארו אותם כ"טובים", "רעים" וכדומה. במקום זאת, נסו להגיע לאיזון – לאכול בריא רוב הזמן, ולפעמים לחטוף קצת מזון "מדי פעם".
  • למדו את ילדכם לאכול כשהוא רעב, ולהפסיק כשהוא מלא. כך ילמד לזהות אם הוא אוכל מתוך רעב אמיתי או מתוך שעמום או עייפות. עם זאת, זכרו שטבעי שילדכם אוכל הרבה יותר בזמן פרץ הגדילה וההתפתחות שהוא חווה כעת.  
  • כדי לעודד אותו לבחור מזון בריא, דברו על האופן שבו המזון יכול לעזור לו בריכוז, בבית הספר, בביצועי הספורט וברווחתו הכללית. המידע הזה משמעותי לו יותר מאשר נתונים על הנזקים הבריאותיים לטווח ארוך. 

הסיכונים בהרגלי אכילה לא נכונים אצל בני נוער

הרגלי אכילה לא נכונים, כמו אכילה רבה מדי, אכילה מועטה מדי או אכילה מוגבלת, עלולים להזיק לבריאותו ולרווחתו של ילדכם, כעת ובעתיד. הרגלי אכילה נכונים בגיל ההתבגרות יעזרו לילדכם להימנע מהסיכונים הללו. 

אכילה רבה מדי

אכילה רבה מדי, בעיקר של מזון לא בריא, עלולה לגרום לעודף משקל והשמנת יתר. ילד בעל עודף משקל נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת מסוג 2, דום נשימה בשינה ובעיות במפרקי אגן הירכיים. ההשפעות לטווח ארוך כוללות סיכון מוגבר לחלות במחלות לב ובסוגים שונים של סרטן.

אכילה מועטה מדי

כשבני נוער מתחילים דיאטה קיצונית , הם עלולים לאכול מעט מדי ולא לקבל את כל הרכיבים התזונתיים הנדרשים לגדילה ולהתפתחות בריאוֹת. דיאטה חריפה עלולה להוביל לבעיות בריאות ובעיות אחרות כגון עייפות יתר, יכולת ריכוז דלה ואובדן מסת שריר וצפיפות עצם.

במקרים מסוימים, הדיאטה עלולה אף להוביל להתפתחות הפרעות אכילה כגון אנורקסיה ובולמיה. כמה מהסימנים והתסמינים של הפרעות האכילה כוללים דיאטה תמידית או חוזרת על עצמה, אכילת בולמוס, התעמלות מוגזמת, הימנעות ממזון, שקילה חוזרת וסחרחורות. אם אתם חוששים שילדכם נמצא בסיכון לפיתוח הפרעות אכילה, פנו לרופא הילדים או למומחה אחר מוקדם ככל האפשר. 

אכילה מוגבלת

דיאטה מוגבלת שאינה מתוכננת היטב ו/או מפוקחת על ידי רופא או דיאטנית עלולה להוביל להתפתחות בעיות בריאותיות. לדוגמה, דיאטה נטולת מוצרי חלב לתקופה ארוכה עלולה להוביל לכך שילדכם לא יקבל מספיק סידן, ויטמין D, אנרגיה וחלבון להתפתחות עצמות בריאות ולעלייה בצפיפות העצם.

דיאטה צמחונית שאינה מתוכננת היטב עלולה להוביל לכך שילדכם לא יקבל מספיק ברזל. המחסור בברזל מסוכן במיוחד לנערות בגיל ההתבגרות. כמו כן, הוא מעלה את הסיכוי לאנמיה מחוסר ברזל

אם אתם זקוקים לעזרה לבניית תפריט לילדכם, או שאתם חוששים לגבי הרגלי האכילה והבריאות שלו, פנו לרופא המשפחה. אפשרות נוספת היא לפנות לדיאטנית קלינית מורשית. למציאת דיאטנים ותזונאים מורשים, אפשר לברר ב עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
קווים מנחים לתזונה יום-יומית וכמויות מומלצות
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן