בריאות נפשית אצל בני נוער - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
בריאות נפשית אצל בני נוער

בריאות נפשית אצל בני נוער

בריאות נפשית היא חלק מהותי ברווחה הכללית של ילדכם, וביכולתכם לעשות המון דברים לעידוד בריאותו הנפשית של המתבגר שלכם. כמו כן, כדאי לדעת מה לעשות אם אתם חושבים שהוא מתמודד עם בעיה נפשית.

מהי בריאות נפשית אצל בני נוער?

בריאות נפשית היא שם לתיאור רווחה רגשית עם תפקוד חברתי, משפחתי ובית ספרי תקינים. ילדכם זקוק לבריאות נפשית טובה כדי להתפתח באופן בריא, לבנות חיי חברה תקינים, להסתגל לשינויים ולהתמודד עם אתגרי החיים.

בדרך כלל, בני נוער שבריאותם הנפשית טובה:

  • מרגישים שמחים וחיוביים בנוגע לעצמם ונהנים מהחיים
  • מנהלים מערכות יחסים בריאות עם משפחה וחברים
  • עושים פעילות גופנית ואוכלים מזון בריא
  • מעורבים בפעילויות
  • בעלי תחושת הישגיות
  • יכולים להירגע ולישון טוב בלילה
  • מרגישים שייכים לקהילותיהם.

גיל ההתבגרות הוא תקופה רגישה בה מרבית ההפרעות הנפשיות נוטות להתפרץ.  נוסף על הגורמים הסביבתיים והתורשתיים, בני הנוער עוברים שינויים ואתגרים רבים בתקופה הקצרה הזו, בעוד מוחם ממשיך להתפתח.

 

לקדם בריאות נפשית טובה אצל בני נוער

האהבה, התמיכה ומערכת היחסים שלכם עם ילדכם משפיעים על בריאותו הנפשית בצורה ישירה וחיובית. הן יכולות אפילו לצמצם את הסיכויים לכך שילדכם יתמודד עם בעיות נפשיות. הנה כמה רעיונות לקידום בריאות נפשית ורווחה אצל ילדכם:

  • הפגינו כלפיו אהבה, חיבה ודאגה.
  • הראו לו שאתם מתעניינים במה שנעשה בחייו. שבחו את המעלות הטובות ואת ההישגים שלו, והעריכו את רעיונותיו.
  • בלו זמן ביחד, אחד על אחד וגם במפגשים משפחתיים.
  • עודדו את ילדכם לדבר איתכם על רגשותיו. חשוב שירגיש שאינו צריך לעבור את הכל לבד, ושתוכלו לעבוד יחד על מציאת פתרונות.
  • התמודדו עם הבעיות כשהן צצות, ואל תתנו להן להצטבר.
  • אם יש לכם חששות, דברו עם בני המשפחה, הורים אחרים וצוות חינוכי. אם אתם זקוקים לעזרה נוספת, דברו עם רופא הילדים או איש מקצוע אחר המומחה בבריאות הנפש (פסיכולוג, עובד סוציאלי או פסיכיאטר).

 

בריאות גופנית היא חלק חשוב מהבריאות הנפשית. כדי לעזור לילדכם להישאר בריא מבחינה רגשית וגופנית, עודדו אותו לעשות את הדברים הבאים:

  • להיות פעיל – כושר גופני יעזור לילדכם להישאר בריא, ליהנות מרמת אנרגיה גבוהה יותר, לחוש ביטחון עצמי, להתמודד היטב עם לחצים ולישון טוב.
  • לפתח ולשמר על הרגלי אכילה נכונה.
  • לישון הרבה באופן קבוע. שינה איכותית תעזור לו להתמודד עם העומס הלחצים ותחומי האחריות שלו בחיים.

סימנים לכך שילדכם זקוק לעזרה

ילדים ובני נוער מרגישים לפעמים מצוברחים, מדוכאים, בעלי מוטיבציה נמוכה ומתקשים לישון. דברים אלה אינם מצביעים תמיד על בעיה נפשית. עם זאת, אחד הרמזים החשובים ביותר לקיום בעיה נפשית המחייבת התייחסות וטיפול הינו שינוי לרעה במצב הרוח ו/או בתפקוד המשפחתי/חברתי/לימודי, הנמשך לאורך זמן (למעלה משבועיים) לעומת המצב הרגיל של הילד. אם אתם מבחינים בסימנים הבאים ובסימנים שנמשכים יותר מכמה שבועות, חשוב לדבר עם ילדכם. הצעד הבא הוא לפנות לקבלת עזרה מקצועית. 

אצל ילדים בני פחות מ-11, סימני האזהרה כוללים:

  • עצבות רוב הזמן
  • ירידה בביצועים בבית הספר
  • דאגות או פחדים מתמשכים
  • בעיות למצוא את מקומו בבית הספר או להסתדר עם ילדים אחרים
  • התנהגות אגרסיבית או לא צייתנית באופן עקבי, או התקפי זעם חוזרים
  • בעיות שינה, כולל סיוטים.

אצל ילדים בני 11 ויותר, יש לשים לב אם ילדכם:

  • נראה מדוכא, מרגיש שהכל חסר תקווה, פורץ בבכי יותר מהרגיל או נעדר מוטיבציה
  • מתקשה להתמודד עם פעילויות יומיומיות
  • מפגין שינויים פתאומיים בהתנהגות, לעתים קרובות בלי כל סיבה נראית לעין
  • מתקשה לאכול או לישון
  • מפגין ירידה בהישגים הלימודיים, מסרב לפתע ללכת לבית הספר או לפעילויות חינוכיות
  • נמנע ממפגשים חברתיים
  • מתלונן באופן חוזר על כאב גופני – לדוגמה, כאבי ראש, כאבי בטן או כאבי גב חוזרים
  • מתנהג בצורה אגרסיבית או אנטי-סוציאלית – למשל, נעדר מבית הספר, מסתבך עם הצוות החינוכי וכיו"ב.
  • חרד מאוד בגלל משקלו או מראהו החיצוני, יורד במשקל או אינו עולה במשקל כשהוא גדל.
  • פוגע בעצמו באמצעות חיתוך עצמי באזורי גוף שונים, גם אם זה לא באופן חמור המצריך טיפול רפואי. 

אם ילדכם אומר לכם שהוא חושב על פגיעה בעצמו או התאבדות, פנו בדחיפות לקבלת עזרה מקצועית. התקשרו לער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון) במספר 1201 הפועל 24 שעות ביממה, או ישירות למספר 076-8844429 (קו סיוע ייעודי למגזר החרדי). במקרה חירום, התקשרו למשטרה או הגיעו ישירות לחדר המיון בבית החולים.

כיצד לדבר עם ילדכם על בריאותו הנפשית

אם אתם מודאגים בגלל בריאותו הנפשית של ילדכם, קודם כל דברו איתו. יכול להיות שתרגישו אי נוחות, ואפילו תרצו רק לחכות שהבעיה תיעלם. אך השיחה עם ילדכם על רגשותיו תראה לו שהוא אינו לבד, ושאתם דואגים לו. כמו כן, הוא יזדקק לתמיכתכם כדי לקבל עזרה מקצועית.

הנה כמה רעיונות שיעודדו את ילדכם לדבר על רגשותיו:

  • אמרו לו שגם למבוגרים יש בעיות שאינם יכולים להתמודד איתן לבדם. ציינו שקל יותר לקבל עזרה כשיש תמיכה ממישהו אחר.
  • אמרו לו שאנשים צעירים מרגישים לפעמים מודאגים, לחוצים או עצובים. כמו כן, הגידו לו שקשה ומפחיד לפעמים להיפתח ולספר על מחשבות ורגשות אישיים, אך דיבור על הבעיה יכול לעזור לו לראות את הדברים מנקודת מבט אחרת, ולהבהיר את רגשותיו. אפשר לפנות למבוגר מנוסה יותר, שיציע לו אפשרויות שלא חשב עליהן.
  • הציעו לו לדבר עם אנשים אחרים, כמו דודים או דודות, חברי משפחה קרובים, מחנך או דמות רוחנית שאתם סומכים עליה, או רופא הילדים. 
  • הבטיחו לו שהשיחה שינהל עם רופא הילדים או מומחה אחר לבריאות הנפש היא חסויה. אסור להם לגלות את תוכן השיחה לאף אחד אחר, אפילו לא להורים, אלא אם כן הם חוששים לביטחונו או לביטחון מישהו אחר.
  • חזרו שוב ושוב על כך שילדכם אינו לבד. אתם תהיו לצדו כשיהיה מוכן לדבר.

לאחר שתעלו את החששות שלכם בפני ילדכם, ייתכן שהוא יסרב לקבל עזרה או יגיד שהכול בסדר. צעירים רבים אינם מבקשים עזרה בעצמם. לכן, יכול להיות שתצטרכו להגיד שאתם מודאגים, ושתנסו לקבל ייעוץ מקצועי. כדאי לעודד את ילדכם לבוא אתכם לשיחה. אם הוא אינו רוצה, תצטרכו ללכת לבד.

אם אינכם בטוחים מה לעשות, פנו לרופא הילדים או ליועץ החינוכי. כמו כן ניתן לפנות באופן פשוט ישירות למרפאות בריאות הנפש הקיימות בכל קופות החולים ולעבור תהליך הערכה מקצועי ומעמיק. ישנם כמה שירותי טיפול נפשי טלפוניים בחלק מקופות החולים, אולם אנו ממליצים לפנות לפגישה פנים אל פנים כצעד ראשון.

לקבל עזרה

בעיות נפשיות לעיתים חולפות מעצמן, אך בחלק ניכר מהמקרים חוסר טיפול יכול להוביל לחוסר שיפור, להחמרה במצב, מצוקה קשה, פגיעה תפקודית ואף סיכון התפתחותי. לכן כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית מוקדם ככל האפשר. בריאות נפשית גרועה או בעיות נפשיות שאינן מטופלות עלולות להשפיע על איכות החיים של ילדכם, על הבריאות הגופנית, העבודה שלו בבית הספר, מערכות היחסים וההתפתחות – מבחינה חברתית, גופנית, חינוכית ומקצועית.

יש אפשרויות רבות לקבלת עזרה מקצועית, ובהן:

  • רופא המשפחה/הילדים
  • היועץ החינוכי במוסד הלימודים
  • פסיכולוגים 
  • פסיכיאטרים
  • עובדים סוציאליים
  • שירותי בריאות נפשית בקהילה

לעתים קשה לתמוך בילד שמתמודד עם בעיות נפשיות ולכן חשוב שתטפלו גם בעצמכם. אם אינכם יודעים לאן לפנות, רופא המשפחה שלכם יוכל לכוון אתכם לשירותים המתאימים ביותר למשפחתכם. זכרו: בעיות נפשיות אינן מתפתחות באשמתו של הילד או של ההורה, אך ביכולתו של ההורה, אשר מקבל הדרכה והכוונה, לסייע בהתמודדות ולזרז את השיפור במצב ילדו.

הפרעות נפשיות אצל בני נוער

אם הבעיות הנפשיות של ילדכם מפריעות לחייו בצורה משמעותית, כדאי לפנות למומחה לבריאות הנפש שעשוי לאבחן הפרעה נפשית חמורה יותר.

למידע נוסף כיצד לזהות בעיות והפרעות נפשיות אצל בני נוער, קראו את המאמרים:

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

על פרידה מהמוצץ, מציצת אצבע, פגיעות בשיניים ועוד. מתי לפנות לרופא?
תרגלו את היכולת לשים לב למה שמתרחש כאן ועכשיו
כיצד תשמרו על ניקיון השיניים ואילו טיפולים כדאי לבצע?
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן