גירוי יתר: תינוקות וילדים - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
גירוי יתר: תינוקות וילדים

גירוי יתר: תינוקות וילדים

הורים רבים תוהים אם הם נותנים לילדיהם מספיק חוויות והתנסויות, אך ילדים זקוקים גם לזמן מנוחה. הסוד הוא במציאת האיזון הנכון עבור ילדכם.

מהו גירוי יתר?

גירוי יתר מתרחש כאשר הילד מוצף בחוויות, תחושות, פעילויות ורעש רבים מדי, ואינו יכול להתמודד איתם.

לדוגמה, תינוק שזה עתה נולד עשוי להיות לא רגוע אחרי מסיבה שבה עבר בין מבוגרים רבים. ילדים בגיל הגן יכולים לחוות התקף זעם (טנטרום) אחרי אירוע גדול כמו מסיבת יום הולדת. ילדים בגיל בית הספר עשויים להיות עצבניים ביום מלא פעילויות הכולל את זמן הלמידה בתלמוד תורה או בבית הספר, צהרון ומסיבה משפחתית בערב.ילדים שחווים גירוי יתר מתעייפים וחשים מוצפים. כשזה קורה, הם זקוקים לשקט ולסביבה מוכרת ורגועה. 

סימנים לגירוי יתר

תינוקות שחווים גירוי יתר עשויים להיות עצבניים ועייפים, ולכן לבכות יותר. לעיתים הם נראים מוטרדים או מסיטים את ראשם. התינוק מתנועע בעוויתיות, קופץ את כפות הידיים ומנופף בידיו וברגליו.

גם ילדים צעירים שחווים גירוי יתר נהיים עצבניים ומוטרדים. ילדכם ייראה עייף מאוד ויהיה קשה מאוד להתנהל איתו. הוא עשוי להגיד לכם שהוא כבר לא רוצה ללכת לפעילות מסוימת. כדאי להקשיב לו היטב ולגלות מה מפריע לו באותה פעילות. כשילדים חווים גירוי יתר ההתנהגות שלהם עשויה להשתנות. ייתכן שלא ירצו לעשות את הדברים שהם אוהבים לעשות בדרך כלל.

למצוא את האיזון בין הנאה למנוחה

מוחם של ילדים מתפתח מהר מאוד מרגע הלידה ועד גיל הגן, ולכן הם זקוקים להזדמנויות רבות ללמוד. הם לומדים ללא הרף, וסופגים את כל החוויות הנפלאות שהעולם מציע.
אין זה אומר שעליכם לבלות את כל היום בהצגת צעצועים לפני התינוק, או שעליכם לרוץ בכל יום עם הילד מהגן, מבית הספר או מהתלמוד תורה לפעילויות נוספת מחוץ לתוכנית הלימודים. תינוקות וילדים צעירים זקוקים גם לזמן מנוחה בסביבה מוכרת וצפויה.

ילדכם ייהנה מבילוי שקט בחברת עצמו, ומחקירת הסביבה בדרך שלו ובקצב שלו. זמן זה מאפשר לו ללמוד כיצד להעסיק את עצמו, להבין מתי הוא זקוק לזמן מנוחה ולגלות מה אפשר לעשות באותו זמן כדי לשפר את הרגשתו.

כיצד להתמודד עם גירוי יתר

התבוננות בתינוק או בילד תעזור לכם ללמוד באילו איתותים הוא משתמש כדי להראות שהוא מגורה יתר על המידה.

תינוקות

כשאתם רואים שהתינוק שלכם מוצף, קחו אותו למקום שקט שבו יוכל להירגע – למשל, לעריסה שלו. אם אתם מחוץ לבית, תוכלו להניח את התינוק בעגלה ולכסות אותה בשמיכה קלה.

עטיפה של ילודים ותינוקות בשמיכה קלה או חיתול בד, מפחיתה את התחושות הגופניות ויכולה לעזור להם להירגע. בדומה לכך, חלק מהתינוקות נרגעים בידי ההורים, בתנוחת ערסול או במנשא צמוד לגוף, שגם מאפשר לכם להמשיך בפעילות היומיומית.

פעוטות וילדים בגיל הגן

הנה כמה רעיונות לטיפול בגירוי יתר אצל פעוטות וילדים בגיל הגן:

  • צמצמו את הרעש והפעילויות מסביב לילדכם. קחו את ילדכם לחדר שקט, או הניחו לו לבלות קרוב אליכם אם הוא זקוק לכם כדי להירגע וכבו מוסיקה אם היא פועלת.
  • עזרו לילדכם להשתמש במילים כדי לתאר את מה שהתנהגותו מביעה. אתם יכולים לומר לו, "אני רואה שמשהו מפריע לך", "אני רואה שאת צריכה קצת שקט".
  • שבו בשקט עם ילדכם ובחרו פעילות מרגיעה. אפשר לקרוא סיפור, לשכב לצדו, לשיר כמה שירים שקטים או פשוט ללטף את גבו. כשהוא נרגע, תנו לו זמן לשחק לבדו.
  • אם אתם נתקלים בבעיות התנהגות שמקורן בגירוי יתר או בלחץ, כמעט תמיד כדאי לשנות את הסביבה.

ילדים בגיל בית הספר

ילדכם זקוק למספיק זמן במהלך השבוע כדי לעשות את שיעורי הבית, לשחק עם חברים או פשוט להיות לבדו. ילדים בגיל זה מתחילים להרגיע את עצמם לבד. הנה כמה רעיונות שיעזרו לכך:

  • גם בגיל הזה, אתם יכולים לעזור לילדכם להשתמש במילים כדי לתאר את מה שהתנהגותו מביעה. אתם יכולים לומר לו, "אני רואה שאתה מוטרד", "אני רואה שאת מרגישה מוצפת".
  • אם ילדכם עייף או עצבני מעשיית יתר, הציעו לו ללכת למקום שקט. לדוגמה, הוא יכול ללכת לחדרו לקרוא ספר או להאזין למוזיקה שקטה.
  • אם ילדכם אינו יכול להתמודד עם פעילויות רבות כל כך, ייתכן שיצטרך לוותר על חלק מהן. שאלו את ילדכם אילו פעילויות מעניינות אותו או חשובות לו ובחרו רק בהן. 

 

למצוא את כמות הגירויים הנכונה

כל הילדים שונים זה מזה, ולכן אין תשובה נכונה לשאלה "כמה גירויים צריך". לכל ילד יש רמת סובלנות שונה להתרגשות. חלק מהילדים מתמודדים טוב יותר מאחרים עם סביבות מעוררות.
תנו לילדכם להוביל, וזכרו שמתינות היא לרוב הדרך הטובה ביותר.

כשמדובר בתינוקות ובילדים צעירים, כדאי להקדיש זמן מה מדי יום למשחק שקט או למנוחה, מלבד זמן השינה.

ילד בגיל בית הספר עשוי ליהנות יותר מהשתתפות בפעילות אחת או שתיים אחר הצהריים – אלה שהכי מעניינות אותו. חוגים כמו מוזיקה או פעילות חברתית הן דרכים נהדרות לפתח מיומנויות, להכיר חברים חדשים ולחקור את תחומי העניין. עם זאת, בילוי זמן רב מדי בפעילויות מאורגנות אחרי שעות בית הספר או תלמוד התורה עלול להוביל לכך שילדכם לא יקבל מספיק זמן להירגע ולבלות עם עצמו.

תנו לילדכם לחקור את סביבתו ולבלות זמן בפעילויות שקטות. זהו חלק בלתי נפרד מהורות טובה. היכולת להעסיק את עצמך היא מיומנות חשובה לחיים. אם תעודדו זאת, תוכלו לעזור לילדכם במסע להפיכתו למבוגר עצמאי.

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

כך תפיקו את המיטב מהתקופות הטובות ותתמודדו עם התקופות הרעות
אם אתם מודאגים מהשפעה של כאלה, הנה כמה דברים שאפשר לעשות
כיצד לזהות את סימני הטראומה ולעזור לילדכם מיד לאחר אירוע טראומתי
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן