שגרת השכבה ושינה חיובית - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
שגרת השכבה ושינה חיובית

שגרת השכבה ושינה חיובית

לא עוד מלחמות בשעת ההשכבה! אם תשתמשו בשגרה חיובית, או טקס השכבה ושינה, במשך 20 דקות לפני שאתם משכיבים את ילדכם, הבעיה תלך ותפחת.

שגרה חיובית משמעותה שילדכם עובר סדרה של פעילויות מהנות מרגיעות ב-20 הדקות הצמודות להשכבה, כדי להתכונן לשינה, כדאי להרגיע את ילדכם ולשמור על שלוותו. שגרת השכבה טובה סוללת את הדרך להרגלי שינה טובים. בלעדיה, התינוק עלול להתקשות להירדם.

שגרה חיובית הולכת יד ביד עם כל מאמץ אחר שנועד לשפר או לפתור את קשיי ההירדמות אצל תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הגן. מומלץ מאוד להשתמש בשגרה חיובית יחד עם טיפולים התנהגותיים אחרים, כגון ניחום מבוקר או התרחקות הדרגתית.

מה כוללת שגרת השכבה חיובית?

השגרה (או טקס ההשכבה) עשויה לכלול מספר משתנה של פעילויות. רוב טקסי ההשכבה כוללים שילוב של משימות שלפני השינה (אמבטיה, צחצוח שיניים) ופעילות שקטה ומהנה (קריאת סיפור). המטרה היא לשמור על אווירה חיובית, באמצעות מתן תשומת לב חיובית ושבחים. הדבר החשוב ביותר הוא לעשות את אותן פעילויות באותו אופן מדי ערב. הנה דוגמה לשגרה שיכולה להתחיל אחרי ארוחת הערב והאמבטיה:

  • הנקה או האכלה מבקבוק (מחוץ לחדר השינה)
  • משחק שקט למשך 20-15 דקות (המשחק יכול לכלול קריאת סיפור ביחד)
  • כניסה לחדר השינה
  • חיבוק קצר ונשיקה
  • קריאת שמע
  • ולמיטה.

בסוף 20 הדקות של "פרק הזמן החיובי", אמרו לילה טוב. אם ילדכם מתנגד, עכשיו הזמן להיות קשוחים. הבהירו לו שהגיע הזמן לישון, ואז צאו מהחדר מיד.

מתחילים: איך לבחור את שעת ההשכבה הטובה ביותר?

ייתכן שכבר חשבתם על שעה מועדפת – מתישהו בין 19:00 ל-20:00 עבור ילדים צעירים. אך כשאתם מתמודדים עם בעיות הירדמות, שעת ההשכבה הטובה ביותר היא זו שקרובה ביותר לזמן שבו ילדכם נרדם באופן טבעי. לדוגמה, אם אתם מגלים שילדכם נרדם בסופו של דבר בסביבות 21:00, קבעו את השעה הזו כשעת השכבה זמנית. כך תגבירו את הסיכויים שהשגרה תקושר בחוזקה לתחילת השינה בפועל.

איך לעבור משעת ההשכבה האמיתית לשעת ההשכבה האידיאלית?

הצעד האחרון במעבר לשגרה חיובית הוא הזזת שעת ההשכבה לשעה מוקדמת יותר. שבוע אחרי שהתחלתם ב"פרק הזמן החיובי", תוכלו להקדים את השעה ב-10-5 דקות מדי ערב למשך כמה ימים. הקדימו את השעה עד שתגיעו לשעת ההשכבה האידיאלית עבורכם.

לדוגמה, אם ילדכם נרדם בסביבות 21:00, אך אתם מעוניינים שישכב לישון ב-20:00:

  1. הניחו את ילדכם במיטה ב-20:50.
  2. עשו זאת במשך כמה לילות.
  3. לאחר מכן, הקדימו את שעת ההשכבה ל-20:40 למשך כמה לילות נוספים.
  4. המשיכו בהקדמה ההדרגתית הזו עד שילדכם ילך לישון בשעה הרצויה.

כמה זמן זה לוקח?

השגרה מתבססת ונהיית יעילה במהלך כמה שבועות. עם זאת, המהירות שבה "פרק הזמן החיובי" מתקצר בהצלחה מדי שבוע משפיעה מאוד על הזמן שלוקח לתהליך כולו לעבוד. בדרך כלל יש לקצר את "פרק הזמן החיובי" באופן הדרגתי ולא במהירות. 

מחקרים מראים כי שגרה חיובית אינה רק עוזרת בפתרון בעיות הירדמות, אלא גם מובילה לשיפור כללי באיכותה של מערכת היחסים בין ההורה לילד.

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

התסמינים, הבדיקות, הטיפול ומתי לפנות לרופא
כך תלמדו את התינוק להירדם ללא עזרתכם, באמצעות הרגעה והתרחקות
על אף השינויים בדפוסי השינה בגילאים אלו, הקפידו על שינה באיכות טובה
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן