11 טיפים לשינה בטוחה - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
11 טיפים לשינה בטוחה

11 טיפים לשינה בטוחה

זה טבעי שתמצאו את עצמכם בודקים את שנתו של תינוקכם שזה עתה נולד, כדי לוודא שהכל בסדר. תוכלו לנקוט כמה אמצעים פשוטים ויעילים כדי להפחית בס"ד את הסיכון למוות פתאומי בלתי צפוי אצל תינוקות (כולל מקרי מוות בעריסה).

גורמי הסיכון למוות פתאומי בלתי צפוי אצל תינוקות (כולל תסמונת המוות בעריסה ותאונות שינה קטלניות)

כאשר תינוק נפטר ללא כל סיבה נראית לעין רח"ל, לעיתים קרובות מתואר מותו כמקרה של מוות פתאומי בלתי צפוי אצל תינוקות (SUDI). זהו מונח רחב הכולל גם את תסמונת המוות בעריסה ותאונות שינה קטלניות אחרות. מוות פתאומי בלתי צפוי, עשוי לכלול בתוכו גם מקרי מוות של תינוקות מסיבות רפואיות שלא היו ידועות עד כה, או מסיבוכים מפתאומיים. תסמונות המוות בעריסה, לעומתה, מהווה אבחנה שבשלילה. כלומר מוות פתאומי בלתי צפוי בתינוק שגם לאחר בדיקה לא נמצאה סיבה למוות. אף שתסמונת המוות בעריסה מוכרת יותר, לכל שלושת המקרים הללו יש גורמי סיכון משותפים.

בדיקות שנערכו על מותם של ילדים שנפטרו ממוות פתאומי בלתי צפוי העלו כי ישנו קשר עקבי בין גורמי הסיכון הבאים לבין פטירת תינוקות בשנות הינקות:

  • שינה על הבטן או על הצד
  • שינה על משטחים רכים (ספה, מזרון רך, כרית, מיטת מים ועוד), עם או בלי ההורה
  • כיסוי פניו וראשו של התינוק במצעים, שעלולים להוביל לחנק או לחימום יתר של גוף התינוק – אחת הסיבות הידועות למוות פתאומי.
  • עישון פסיבי לפני או לאחר הלידה.

עם השנים פחת מספר מקרי המוות הפתאומי בתינוקות בישראל, כיוון שגילינו והתחלנו להשתמש בהרגלי שינה בטוחים יותר לתינוקות. הרגלי השינה הבטוחים הבאים יכולים להפחית את מקרי המוות הפתאומי הבלתי צפוי אצל תינוקות.

צעדים לשינה בטוחה

  1. השכיבו את התינוק לישון על גבו
    זוהי תנוחת השינה הבטוחה ביותר לתינוקות בריאים. תינוקות נמצאים בסיכון גדול יותר למוות פתאומי אם הם ישנים על הבטן או על הצד. אל תדאגו שהתינוק ייחנק מקיא או פליטה על גבו, כיוון שהסיכון לכך נמוך יותר מאשר אם היה שוכב על בטנו או על הצד. ברגע שהתינוק מתחיל להתהפך (בסביבות גיל ארבעה עד שישה חודשים), המשיכו להשכיב אותו על גבו, אך תנו לו למצוא לבדו את תנוחת השינה המועדפת.
  1. ודאו שראשו של התינוק אינו מכוסה כשהוא ישן
    השכיבו את התינוק לישון כך שרגליו קרובות לקצה המיטה. תחבו את קצות השמיכה היטב מתחתיו, כדי שלא יכסו את ראשו. אפשר להשתמש בשק שינה לתינוקות במקום שמיכה. שקי השינה הבטוחים ביותר הם שקי שינה עם פתחים מותאמים לצוואר ולזרועות, וללא כובע.
  2. הימנעו מעישון
    ישנן ראיות מוצקות לכך שחשיפה לעישון פסיבי גורמת נזק לתינוקות, וכי עישון במהלך התקופה שלפני הלידה וכן לאחר הלידה מעלה את הסיכון למוות פתאומי ולתסמונת מוות בעריסה. נמצא קשר חזק בין מוות בעריסה לבין עישון, גם כאשר האב מעשן הרחק מילדיו. אם ברצונכם להפסיק לעשן אך אתם מתקשים לעשות זאת, התקשרו לאחת מקופות החולים ובררו פרטים בנוגע לסדנאות להפסקת עישון. כמו כן, תוכלו לדבר עם רופא המשפחה או עם אחות טיפת חלב.
  1. השתמשו במיטה העומדת בתקני מכון התקנים הישראלי
    המיטה הטובה ביותר עבור התינוק שלכם היא מיטה מתוחזקת היטב העומדת בתקנים המחמירים של מכון התקנים הישראלי. מיטות אלה כוללות תווית ברורה של תו תקן (ת"י 682 חלק 1 וחלק 2 מיטות לתינוקות, ת"י 682 חלק 3 לעריסות ות"י 681 ללולים לתינוקות). מיטות שאינן עומדות בתקנים עלולות לכלול גורמים מסוכנים רבים, ובהם צבעי עופרת, מרווחים לא תקניים שהילד עלול להיתקע בהם, או צדדי מיטה נמוכים מדי שעליהם יכול הילד לטפס.
  1. חלקו עם התינוק את חדרכם
    שימו את מיטתו של הילד בחדרכם ב-6 החודשים הראשונים לחייו.
  2. במידת האפשר, האכילי בעצמך את התינוק
    הנקה מפחיתה את הסיכון למוות פתאומי ביותר מ-50%. עם זאת, יש לשמור על הרגלי שינה בטוחים בין אם התינוק ניזון בהנקה או מבקבוק.
  3. הימנעו משימוש במגני ראש, בובות רכות, כריות ושמיכות פוך טבעי
    תינוקות עלולים להיחנק אם הם מתגלגלים לתוך מגני ראש, בובות רכות, כריות ושמיכות פוך טבעי, ולכן רצוי להרחיק אותם ממיטת התינוק.
  4. השתמשו במזרון קשיח שמתאים למיטה
    ודאו שאין רווחים בין המזרון לקצה המיטה שבהם עלול ראשו של התינוק להיתפס. אל תטו את המזרון. אם אתם משתמשים בלול או בעריסה ניידת, השתמשו אך ורק במזרון הקשיח והדק שמתאים להם. אל תוסיפו מזרון או ריפוד נוסף על המזרון.
  5. אל תשכיבו את התינוק לישון על הספה או על מיטה מתקפלת
    שינה על הספה, עם אדם נוסף או בלעדיו, מסוכנת מאוד לתינוקות. כמו כן, היזהרו ממיטות מתקפלות. התינוק עלול להיות בסכנה אם יילכד בין המזרון לקיר, בין כריות הספה או יחליק וראשו יכוסה בשמיכות.
  6. הלבישו את התינוק בביגוד חם אך לא בשכבות רבות מדי
    חימום יתר על המידה נמנה עם הגורמים העיקריים למוות פתאומי של תינוקות. בדקו מה אתם עצמכם לובשים לשינה והשתמשו בכך כמדריך. כשהתינוק ישן בבית, ראשו אינו צריך להיות מכוסה, כדי שיוכל להתקרר במקרה הצורך. אל תדאגו אם ידיו ורגליו של התינוק קרות – זה תקין לגמרי.
  7. ודאו שכל מי שמטפל בתינוק יודע כיצד להיזהר ממוות פתאומי
    עדיף לא להניח מראש שמי שמטפל בתינוק מכיר את הרגלי השינה הבטוחים, אפילו אם מדובר באנשי מקצוע. בדקו את הסדרי השינה המתוכננים בגן, וודאו שהתינוק שלכם שוכב לישון בצורה בטוחה. לדוגמה, לא מומלץ להשאיר את התינוק ישן בעגלה ללא השגחה.

מוניטור נשימה לתינוק

מוניטור נשימה משמיע התראה כאשר ילדכם מפסיק לנשום. עם זאת, תינוקות אינם נושמים בקצב קבוע כמו ילדים גדולים יותר ומבוגרים, ולעיתים הם עוצרים את נשימתם. ההפסקות הללו תקינות, אך הן עשויות לגרום למוניטור הנשימה לצפצף. אזעקות השווא הללו עלולות להיות מלחיצות מאוד להורים שחושבים שהתינוק שלהם הפסיק לנשום. וכשהן קורות במהלך הלילה, קשה מאוד להירגע אחר כך.

אין כל ראיות לכך שמוניטורים נשימתיים (או כאלה שמתריעים על דום נשימה) מגנים על תינוקות מפני מוות פתאומי בלתי צפוי אצל תינוקות (SUDI), מונח הכולל בתוכו גם את תסמונת המוות בעריסה (SIDS) ותאונות שינה קטלניות אחרות. 

כיצד להשתמש במוניטור נשימה

הרופא עשוי להמליץ לכם על שימוש במוניטור נשימה אם התינוק שלכם נולד טרם זמנו או שיש לו בעיות נשימה. הרופא יסביר לכם מה לעשות במקרה שהאזעקה פועלת ולמי לפנות במקרה חירום.

אפשר להשתמש במוניטור נשימה גם אם לא קיבלתם המלצה מאיש מקצוע. יש הורים שחשים כי המוניטור מגביר את רמת החרדה שלהם, ואחרים חושבים שהוא דווקא מרגיע אותם. אם אתם תוהים אם לקנות מוניטור נשימה, שוחחו עם אחות טיפת חלב או רופא הילדים.

אם יש לכם מוניטור נשימה או שאתם מתכננים לרכוש, בדקו היטב שאתם יודעים למי להתקשר במקרה חירום. שמרו את מספרי החירום במקום בולט ומסרו אותם לכל מי שמטפל בתינוק. מומלץ לעבור סנדת החייאת תינוקות.

אזורים שטוחים בראש התינוק

עצמות ראשם של תינוקות קטנים עדיין רכות מאוד. השינה על הגב מובילה לפעמים לכך שהחלק האחורי של ראשם נהיה שטוח מעט. מצב זה נקרא פלגיוצפליה. בדרך כלל המצב משתפר ללא כל טיפול רפואי עד גיל 12 חודשים.

אם אתם מודאגים, תוכלו לשנות בעדינות את שיפוע ראשו של התינוק בכל פעם שאתם מניחים אותו על גבו במיטה. עם זאת, תמיד השכיבו את התינוק לישון על גבו. כשהתינוק ער, השכיבו אותו כמה שיותר על הבטן כדי להקל את המשקל על אחורי הגולגולת.

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

בעיה נפוצה למדי בקרב ילדים בגיל בית הספר. מה ניתן לעשות?
תינוקות רבים לא יודעים כיצד לחזור לישון בעצמם. למה זה קורה?
לכמה שינה זקוק התינוק בגילאים השונים וכיצד היא עוזרת לו?
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן