טראומה: תגובה ראשונית אצל ילדים - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
טראומה: תגובה ראשונית אצל ילדים

טראומה: תגובה ראשונית אצל ילדים

רוב הילדים חווים דברים מלחיצים במהלך התפתחותם כגון מחלות, פרידות או בעיות כלכליות במשפחה. אלה יכולים להיות מלחיצים, אך ברוב המקרים, הם אינם טראומתיים. טראומה היא אירוע בו האדם חווה או היה עד למוות, איום על החיים, פגיעה או תקיפה גופנית משמעותית. יש מעגלי פגיעה רחבים ורבים וגם אדם שלא היה חשוף לאירוע יכול להגיב במצוקה קשה ולהזדקק לעזרה.

כיצד לעזור לילדכם מיד לאחר אירוע טראומתי

אם ילדכם חווה אירוע טראומתי, כגון תאונת דרכים, פיגוע או פגיעה גופנית, הוא עשוי לחוש מפוחד או לחוץ. אלה תגובות טבעיות ונורמליות. עם סיום האירוע אצל רוב הילדים יתחיל תהליך התאוששות טבעי.

תגובתו של ילד לאירוע טראומתי תלויה בכמה דברים – גילו, סוג האירוע, אירועים טראומתיים בעבר, תמיכת בני המשפחה, החברים ובבית הספר, ועוד. זו הסיבה לכך ששני ילדים שחווים אותו אירוע טראומתי – למשל תאונת דרכים – עשויים להגיב בצורה שונה. אף שבאופן טבעי, הילדים עשויים להרגיש רע מאוד אחרי אירוע טראומתי, רובם מתמודדים ומתאוששים עם הזמן.

תגובות שונות לאירוע טראומתי שיכולות להופיע אצל ילדים שונים:

אם ילדכם חווה אירוע טראומתי, הוא עשוי:

  • לחוש מבולבל או מודאג, או להאשים את עצמו במה שקרה.
  • להרגיש עצוב, כועס, עצבני, אשם או מבויש.
  • להתווכח, לא לציית לכללים, לחוות התפרצויות זעם.
  • להיצמד להורים או להימנע מקרבתם של אנשים אחרים.
  • לא להצליח פתאום לעשות דברים שידע לעשות לפני האירוע הטראומתי – לדוגמה, יתקשה להתלבש לבד או יחזור להרטיב במיטה.
  • לא להנות מדברים שנהנה בעבר או לא להצליח להרגיש רגשות חיוביים כמו שמחה.
  • להראות סימני מצוקה גופניים – למשל, לחוות כאבי ראש או כאבי בטן, או להיבהל בקלות.
  • להתקשות לישון או להתרכז.
  • לחלום חלומות מפחידים או להיזכר שוב ושוב בחלקים טראומטיים גם כשלא רוצה.
  • לא להיות מסוגל להזכר בחלקים שלמים מהארוע הטראומתי.
  • להיות דרוך ומפוחד.
  • לנסות להתרחק מדברים שמזכירים לו את האירוע.

הגישה המומלצת כלפי ילד שחווה אירוע טראומתי

מיד לאחר האירוע הטראומתי, כאשר אין חשש לפגיעה גופנית ואין צורך בפעולות מיידיות לשמירה על ביטחונכם, עשו את הדברים החשובים הבאים:

  • בדקו סימני פגיעה או הלם ופנו לקבלת סיוע רפואי בעת הצורך. אם הילד חיוור או מזיע בקלות, הדופק שלו חלש או מהיר והוא סובל מסחרחורות, או שאינו מצליח להגיב לדבריכם, הוא כנראה נפגע חרדה. זוהי תגובה נפוצה וטבעית, אך יש לקיים מעקב צמוד. אם התגובה הולכת ודועכת מהר, סימן שיש התאוששות טבעית. אם התגובה לא דועכת או אם יש לכם ספק כלשהו, פנו לבית החולים הקרוב או התקשרו למד"א.
  • שמרו על חום הגוף של ילדכם והציעו לו מזון ומשקה. אם הוא אינו רוצה לאכול או לשתות הרבה בהתחלה, זה בסדר. התיאבון נוטה להצטמצם מיד לאחר אירוע טראומתי. בהמשך עודדו שתיה. שימו לב לסימני התייבשות ופנו לעזרה בעת הצורך.
  • מקדו את הילד בקשר אתכם להפחתת תחושת הבדידות, "אתה לא לבד, אני אתך".
  • עודדו אותם לפעולות פשוטות. תחושת חוסר אונים מגבירה מצוקה. הפעולות יכולות להיות קשורות לאירוע עצמו. למשל, לספור את האנשים שאתו, לומר פרק תהילים לרפואת הפצועים, להתקשר למשהו רגוע או לבקש עזרה. יש לבדוק האם ילדים גדולים יותר מסוגלים כרגע לשמור על האחים הקטנים או לטפל בבעלי חיים ולעודד אותם לכך על ידי הוראות פשוטות וברורות "הנה בקבוק מים, תמזוג לכולם". הפעולות יכולות להיות גם בעלי אפקט מרגיע, למשל אפשר לתת לילדים צעירים דובון או בובה אותם יוכלו לחבק או לטפל בהם.
  • הצפה רגשית מגבירה מצוקה. המנעו מלשאול בזמן האירוע על רגשות ושאלו שאלות פשוטות על האירוע שמצריכות חשיבה, ולא שאלות של כן ולא. למשל "תרצה שנזמין מונית או שנתקשר קודם לאבא?"
  • בלבול מחריף מצוקה. תארו את רצף האירועים כדי ליצור סדר ולהפחית את הבלבול. הדגישו כי האירוע הסתיים. למשל, "היינו בדרך לפארק, ראינו תאונה, עכשיו האמבולנס הגיע ומטפלים בפצוע".

בהמשך:

  • מצאו מקום מוגן ובטוח לילדכם. אם מדובר בילדים צעירים, חפשו אזור שבו יוכלו לשחק, לצייר ולקרוא בהשגחה. אם מדובר בילדים גדולים יותר ובני נוער, חפשו אזור שבו יוכלו להאזין למוזיקה, לדבר עם חברים או לעשות פעילויות יצירה. אם אפשר, נסו למצוא חלל שבו לא קיימים דברים שמזכירים את האירוע.
  • בלו ביחד עם ילדכם, והקשיבו לו אם הוא רוצה לדבר. חבקו אותו והבטיחו לו שאתם שם בשבילו.
  • הראו לילדכם כיצד להתמודד באופן רגוע וחיובי. דברו על רגשותיכם בהווה או בעבר. לדוגמה, "כן, נבהלתי מאוד כשהמכונית התנגשה בנו, אבל עכשיו אנחנו בטוחים". ילדים מתבוננים בהוריהם כדי להבין כיצד להתנהג, ולכן, אם אתם מבוהלים, הם עלולים לחשוב שהסכנה עדיין נמשכת. אם אתם מגלים שאינכם יכולים לדבר ברוגע על האירוע, או שאתם מדברים עליו יותר מדי, בקשו מחבר קרוב לשמש כמאזין תומך.
  • עודדו את ילדכם לבלות עם מבוגרים וילדים אחרים ששומרים על רוגע ושלווה, כגון בני משפחה או חברי משפחה. אם ילדכם רואה שמישהו מוטרד מאוד, אמרו לו מדוע. לדוגמה, "האיש הזה מאוד לחוץ ולכן הוא עדיין לא יכול להירגע. מישהו ידבר איתו ויעזור לו להירגע".
  • הרחיקו ילדים צעירים מחומרים שעוסקים באירוע הטראומטי, כמו עיתונים, עלוני צדקה, וחדשות. דברו עם ילדיכם הגדולים יותר על האפשרות להתרחק בעצמם מידיעות אודות האירוע ככל האפשר. פעמים שילדים ובייחוד מתבגרים יהיו דרוכים ובעלי רצון חזק לדעת כל פרט על האירוע מתוך נסיון לא מודע לעבד את הטראומה או להמנע מטראומה נוספת. אבל חשיפה לחדשות או שיח חזרתי וטראומתי עם אחרים עלולים להיות מציפים ומפחידים. הסבירו להם שהרצון שלהם מובן, אבל שעברו חוויה רגשית קשה ועכשיו הם מחלימים ומנסים ללמוד מחדש איך להרגיש רגוע ובטוח. ושהקריאה בעיתון על האירוע חושפת לתכנים קשים ורבים ופוגעת בתהליך ההתאוששות הטבעי. אמרו לילדכם שתספרו לו כל מה שהוא צריך לדעת ושתענו על שאלותיו.
  • ספרו לילדכם בכנות על מצבם של אנשים אחרים שנפגעו באירוע. אם חבר או בן משפחה נפצע, נפטר או נעדר, דברו עם ילדכם על הנושא הקשה הזה. נסו להסביר לו באופן כן ואמיתי מבלי להבהיל אותו. לאחר שהסברתם מה קרה, בדקו אם הוא מבין ועודדו אותו לשאול שאלות.

 

לעצות נוספות ומידע אודות תמיכה בילדכם בשבועות שלאחר האירוע הטראומטי, קראו את המאמר טראומה: כיצד לתמוך בילדכם בימים ובשבועות אחרי האירוע הטראומתי.

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

 

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

כך תבנו מערכות יחסים טובות ותעזרו לילדכם להרגיש מוגן ואהוב
על לקות למידה, הסיבות להופעתה סיוע לילדכם בבית הספר ומחוץ לו
עליכם להבין מדוע אתם מודאגים וכיצד אפשר לדבר על כך עם הוריו של הנכד
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן