טראומה: כיצד להתמודד ולטפל בעצמכם - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
טראומה: כיצד להתמודד ולטפל בעצמכם

טראומה: כיצד להתמודד ולטפל בעצמכם

אחרי אירוע טראומתי, חשוב לטפל בבריאותכם וברווחתכם הנפשית. שמירה על גוף ונפש בריאים תעזור לכם למצוא את האנרגיה לתמוך בילדכם, וגם להתמודד עם הרגשות שלכם. כמו כן, מומלץ לפנות לקבלת עזרה מתאימה.

כיצד מרגישים לאחר אירוע טראומתי

ייתכן שאתם וילדכם חוויתם יחד אירוע טראומתי כגון תאונת דרכים, שריפה, פיגוע או מוות של קרוב משפחה או חבר, או שהאירוע קרה לילדכם בלבד.

גם אם לא עברתם עם ילדכם את האירוע הטראומתי שחווה, סביר להניח שתחוו תחושות ותגובות עזות לאחר מכן. אתם עשויים לחוש אשמה על כך שלא מנעתם את האירוע, או שלא הייתם עם ילדכם במהלכו, וגם כעס, חרדה או הצפה. זוהי תגובה נורמלית, שנובעת מתחושת האחריות שלכם כלפי ביטחונו של ילדכם. למרבה הצער, גם ההורה המגן ביותר לא יוכל למנוע מילדו לחוות חוויות קשות.

עצות להתמודדות אחרי טראומה

לאחר אירוע טראומתי אתם עשויים להרגיש שהחיים שלכם התהפכו על פיהם. מלבד ההתמודדות עם הטראומה, תצטרכו לטפל בדברים נוספים מלבד העניינים היומיומיים שדורשים את תשומת לבכם, כמו לקבוע תורים לרופא או לתבוע את הביטוח. רבות מהשגרות הרגילות שלכם יופרעו או יהיה קשה יותר להמשיך בהן.

כדאי למקד חלק מהאנרגיה בניסיון להתמודד באופן רגוע וחיובי. התמודדות טובה מצדכם תעלה את הסיכוי לכך שילדכם יתמודד היטב גם הוא. מומלץ ליצור תחושת ביחד משפחתית, לדבר בפתיחות על מה שקרה ולעזור לילדכם לעבד את רגשותיו, כדי לספק לו ולמשפחתכם סביבה תומכת בזמן ההחלמה. הנה כמה עצות ודרכים שיעזרו לכם להתמודד:

טפלו בעצמכם

  • הקפידו על מילוי הצרכים הפיזיים (כגון הזנה ושינה).
  • תרגילי הרפיה, תרגילי נשימה והליכה נמרצת או ריצה קלה בבוקר יכולים להקל על תחושות דאגה או עצבנות, ולעזור אם אתם מתקשים לישון. התעמלות יכולה לשפר את ההרגשה ואת החשיבה.
  • פנו זמן לעשות משהו שאתם נהנים ממנו – אפילו רבע שעה של הליכה, ריצה או קריאת ספר, שמוקדשות רק לכם.
  • אם מתאים לכם, הקדישו זמן משפחתי ללימוד פרקי אמונה וחיזוק, הקשיבו יחד לשיעורים או הרצאות בנושא.
  • נסו להימנע מפיתוח הרגלים לא בריאים כמו אכילה רגשית, שינה מועטה וכו'.. אנשים נוטים לפנות לעיסוקים שליליים לפעמים כדי להתמודד עם רגשות עזים, אך גם אם הם מביאים להקלה מסוימת, אלה פתרונות לטווח קצר בלבד. עישון, לדוגמא, עלול ליצור בעיות בריאותיות, בעיות במערכות היחסים ובמצב הכלכלי, שיהפכו את ההתאוששות מהאירוע הטראומתי לקשה אף יותר.
  • שימו לב שאפילו תזכורות מינוריות לאירוע הטראומתי עלולות להעציב אתכם ולגרום לתחושת הצפה של רגשות. זה טבעי. אם אתם מבחינים שהחרדה שוטפת אתכם, נשמו עמוק, אמרו לעצמכם, "אני מוטרד כי אני נזכר באירוע, אבל המצב שונה עכשיו. הסכנה חלפה, ואני בטוח". תוכלו גם לנסות לחבר את עצמכם קוגנטיבית לכאן ועכשיו למשל, חשבו על התוכניות הבאות שלכם, או התמקדו בפרט מסוים בסביבתכם. אם יש לכם סיוטים או פלשבקים, פנו לרופא ו/או לטיפול מתאים.

התמודדות עם חיי המשפחה

  • זכרו שלא בהכרח תוכלו לעשות את כל מה שעשיתם בדרך כלל. נסו להבין אילו מן המטלות היומיומיות הן החשובות ביותר, והתמקדו בהן. אפשר לפרק מטלות גדולות לשלבים קטנים יותר.
  • נסו להמשיך בשגרות הקבועות, שעוזרות לילדכם להרגיש מוגן ובטוח, ולכם – להרגיש שאתם שולטים במצב. אם אינכם יכולים להמשיך בשגרות הקבועות, תצטרכו ליצור שגרות חדשות.
  • הימנעו מקבלת החלטות חשובות – לדוגמה, לעבור לעיר אחרת – לאחר אירוע טראומתי. יכול להיות שהטראומה שינתה את האופן שבו אתם מסתכלים על העולם, ולכן כדאי שלא להחליט שום דבר גדול מדי עד שהחיים יירגעו מעט. אז תדעו שתהליך קבלת ההחלטות שלכם יציב יותר.

 קשר עם אחרים

  • דברו על רגשותיכם עם חבר טוב או קרוב משפחה. יכול להיות שאתם חשים אחריות למה שקרה או כועסים מאוד, וזה נורמלי. עיבוד הרגשות האלה יעזור לכם להיות מציאותיים ולהבין מה יכולתם או לא יכולתם לעשות. כמו כן, אך טבעי שתהיו יותר קצרי רוח מהרגיל, או שתחוו  יותר מצבים של קונפליקט במשפחה. נסו לדבר על כך ולהמשיך הלאה. למשל, "בזמן האחרון אנחנו מתווכחים די הרבה, זה כנראה כי אנחנו מתמודדים עם הרבה מאד, אז בהתחשב במה שעברנו, אני חושבת שאנחנו ב"ה במצב טוב".
  • קבלו הצעות עזרה בתודה, ובקשו עזרה מעשית ורגשית מבני משפחה, מחברים ומאנשים אחרים. חשבו אלו משימות חשוב שאתם תבצעו ואלו אחרים יכולים לבצע. פעמים רבות אחרים ישמחו לעזור לכם ויקל עליהם שתגידו דברים מוגדרים שיעזרו לכם "יעזור לי שהבת תגיע בשעה.. לקפל כביסה/ שתכינו לי סלטים לשבת/ שתצאי אתי להליכה/ שתקשיבי לי" וכו'. רופא המשפחה יוכל להפנות אתכם לשירותי תמיכה שיעזרו לכם להתמודד עם המצב.
  • פעמים רבות יש רצון להיות לבד, תחושת ניכור וזרות מאחרים, בדידות רבה, וחוסר ענין והנאה בפעילויות קודמות.. פנו לעצמכם זמן לבד אם מתאים לכם, אך נסו להשאר בקשר רציף עם אנשים חיוביים בחייכם ומצאו דרך שתתאים לכם לשמירה על קשר עם בני המשפחה, עם חברים ועם אנשים מהקהילה. בדרך כלל הורים שממשיכים לבקר בני משפחה וחברים ולדבר איתם, ונשארים מעורבים בחיי הקהילה, נוטים להתמודד טוב יותר אחרי אירוע טראומתי מאשר הורים שלא עושים זאת.

רגשות כעס עלולים לפעמים לצאת משליטה ולהוביל להתנהגויות מסוכנות. אם אתם חשים שאתם או ילדכם בסכנה- התקשרו למשטרה.

סימנים לכך שכדאי לקבל עזרה מקצועית בהתמודדות עם הטראומה

תגובות שונות לאירוע טראומטי הן נורמליות בטווח הזמן שסמוך לאירוע, ואף נחשבות אדפטיביות ומועילות. בדרך כלל הסמפטומים יעברו בחודש הראשון שלאחר האירוע. אם עבר חודש ועדיין יש ספטומים משמעותיים, כדאי לפנות לסיוע מקצועי.

לפעמים כדאי לקבל עזרה מקצועית עוד לפני שעובר חודש, כאשר הסמפטומים מפריעים מאד או לא משתפרים. ייתכן גם שכדאי לקבל עזרה בהתמודדות עם הטראומה בחודש הראשון אם אתם:

  • חווים רגשות עוצמתיים מאד כמו חרדה, כעס, הצפה, חוסר שקט, אשמה או בושה.
  • חווים שינויים במצב הבריאותי כגון כאבי ראש, אובדן משקל ובעיות שינה מתמשכות.
  • שמים לב לכך שהאירוע מופיע במחשבותיכם שוב ושוב גם כשלא ניסתם לחשוב עליו.
  • מרגישים מנותקים מהאנשים סביבכם.
  • לא מצליחים לטפל בילדכם או לתת לו את התמיכה הרגשית הדרושה לו.
  • לא מצליחים ללכת לעבודה/לכולל או שקיימת פגיעה תפקודית אחרת.

דברו עם רופא המשפחה אם חוויתם אחד מהסימנים הללו, או אם אתם זקוקים לתמיכה. תהליך ההחלמה לאחר אירוע טראומתי משתנה מאדם לאדם, ולכן חשוב לקבל את העזרה הדרושה. ככל שתקבלו עזרה מוקדם יותר, כך תתאוששו מהר יותר.

שירותים ותמיכה מקצועיים אחרי טראומה

אם אתם מרגישים שאינכם מצליחים להתמודד, חשוב לבקש עזרה מוקדם ככל האפשר. קבלת עזרה מוקדמת יעזור לכם ולילדכם להתאושש. אפשר לדבר עם רופא הילדים או רופא המשפחה שידעו להפנות אתכם לגורמים המתאימים או ליצור קשר עם יועצת בית הספר או המחלקה לשירותים חברתיים בעירכם-  לקבלת עצה והפניה למקום המתאים.

 

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

לתמוך, ללמד כיצד להתמודד, ולתת הזדמנויות להיות "סתם" מתבגר
כלי רב עוצמה לשיפור התקשורת ולבניית מערכת יחסים חיובית
צרכנות אחראית ומלאת מחשבה היא מיומנות חשובה שמתבססת בילדות
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן