כיצד לתמוך בילדכם בשבועות שאחרי האירוע הטראומתי - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
כיצד לתמוך בילדכם בשבועות שאחרי האירוע הטראומתי

כיצד לתמוך בילדכם בשבועות שאחרי האירוע הטראומתי

כדי לתמוך בהתאוששות של ילדכם בשבועות שאחרי אירוע טראומתי, הישארו רגועים וחיוביים במידת האפשר ושימו לב לרגשותיו. עם הזמן, רוב הילדים לומדים להתמודד עם רגשותיהם, אך אם אתם או ילדכם מתקשים להתמודד, פנו לקבלת עזרה מקצועית.

אתם וילדכם בתקופה שאחרי האירוע

כשילדים חווים טראומה, הם זקוקים למקום מוגן ובטוח שבו יוכלו להתאושש ולעבד את רגשותיהם. לאחר התגובה הראשונית לטראומה, בססו שגרה קבועה של ארוחות ומטלות כדי לעזור למשפחתכם לחזור לחיי היומיום. תחזירו את הילד בהדרגה למסגרת החינוכית, לגן או לבית הספר, כדי להזכיר לו שהמקומות הבטוחים שלהם והאנשים המוכרים להם עדיין שם עבורם. כמו כן, השגרה נותנת לכם זמן לארגן דברים עבור המשפחה ולהתמודד עם רגשותיכם.

אם האירוע הטראומתי התרחש באזורכם – לדוגמה, פיגוע או תאונת דרכים בשכונה – המסגרת החינוכית או מרפאות הייעוץ המקומיות יוכלו להציע לכם עזרה נוספת. אם האירוע הטראומתי קרה למשפחתכם, ספרו לאנשי הצוות שמטפלים בילדכם מה קרה, כדי שיוכלו לעזור ולתמוך בכם.

דברים שמזכירים את האירוע הטראומתי

ילדכם עשוי לפחד מתזכורות לאירוע, למשל, עשן אחרי פיגוע או להיכנס לרכב- אחרי תאונה. ההמנעות היא דרך להגן על עצמינו מחוויות קשות. פעמים רבות ההמנעות לא דועכת לבד אלא נוטה להתרחב להמנעויות נוספות. אם רמת החרדה לא גבוהה מדי נסו לעזור לילדכם לחזור בהדרגה לפעולות המוכרות לו. הסבירו לו מה קורה ואמרו לו שמותר לפחד. החזירו אותו לכאן ועכשיו והזכירו לו שעכשיו הוא בטוח. לדוגמה, אמרו לו "אתה מבוהל מהסירנה של האמבולנס, כי זה מזכיר לך את התאונה. אבל זה רק אמבולנס שעבר בחוץ ואתה עכשיו בבית, אתה בטוח". אם הוא מתקשה להרגע עזרו לו להרגיע את עצמו. כשילדכם מתמודד עם רגשותיו, כדאי להגביל את מה שהוא רואה ושומע באמצעי התקשורת ומהאנשים שסביבו על האירוע שחווה.

אם ילדיכם גדולים יותר, דברו איתם על האופן שבו התזכורות לאירוע – כולל יום השנה – גורמות להם להרגיש וכיצד הם יכולים להתמודד. לדוגמה, "כשאתה רואה מודעות אבל שקשורות לפיגוע, אולי זה גורם לך להרגיש מבוהל או חרד. זה קורה להרבה אנשים. אולי זה יעזור אם תגיד לעצמך שהאירוע קרה בעבר והסתיים, שאתה בטוח עכשיו, ושהכל בסדר".

החיים עשויים להיות עמוסים מאוד אחרי אירוע טראומתי, אך חשוב שתירגעו ותטפלו בעצמכם. למשל, תוכלו להעזר בתרגילי הרפיה יומיים, שיעזרו לכם לישון טוב יותר, ישפרו את הריכוז שלכם ויתנו לכם אנרגיה כדי לטפל בילדכם. תרגילי ההרפיה יכולים לעזור גם לילדכם ללמוד כיצד להרגיע את עצמו.

כיצד לתמוך בילדכם

ילדכם לומד להתמודד עם רגשות חזקים ועובד קשה לעכל ולהתגבר על הטראומה שחווה. הוא יזדקק לאהבה ולהבנה מצדכם כדי להצליח. הטראומה עלולה להשפיע על תחומי תפקוד רבים. כשילדים מתמודדים עם רגשות חזקים, התנהגותם עשויה להיות מאתגרת. ייתכן שתיתקלו ביותר התקפי זעם, צעקות או הפרת כללים משפחתיים. ילדים אחרים עשויים להיות שקטים ולהתכנס בעצמם.

האירוע הטראומתי יכול להשפיע על היכולת של ילדים להירדם או לישון ברצף, ועלולים להופיע חלומות מפחידים או סיוטים. יכולים להיות שינויים באכילה (פחות מדי או יותר מדי) וקושי להיות עם אנשים אחרים או לעסוק בפעילויות שאהב בעבר. נסו להציע לילדכם ארוחות וחטיפים בריאים באופן קבוע, לעודד התעמלות או משחק מחוץ לבית, ולשמור על שעות שינה קבועות ומספקות.

פעוטות, ילדים בגיל הגן וילדים בגיל בית הספר עשויים להתקשות להיפרד מכם – לדוגמה, כשיהיה עליהם ללכת למסגרת החינוכית. הם עלולים לדאוג שמשהו יקרה לכם בזמן שאינכם לידם. הבטיחו לילדכם שאתם בטוחים ומוגנים ושהסכנה חלפה. כמו כן, בקשו מצוות הגן או בית הספר לעזור לילדכם להתמודד עם הפרידה.

פעוטות וילדים בגיל הגן 

  • אם ילדכם מוטרד, עזרו לו לקרוא לרגשותיו בשם. אמרו, למשל, "משהו רע קרה, ואתה עצוב. מותר להיות עצוב". כשהוא נרגע, עזרו לו לעבור לפעילות מהנה אחרת כמו משחק, סיפור או שיר.
  • אם ילדכם נעשה שקט ומכונס בתוך עצמו, עזרו לו לדבר על רגשותיו והזכירו לו את המילים המשמשות לתיאור הרגשות, החוויות החושיות והמחשבות. לדוגמה, "שמעת בום והרגשת שהאוטו עצר בבת אחת, ולא הבנת מה קורה, אז פחדת מאד".
  • אם ילדכם מתקשה להיכנס למיטה בלילה או להישאר במצב שינה, או שהוא קורא לכם ויוצא מהמיטה, נחמו אותו והשכיבו אותו בחזרה במיטה כשהוא נרגע. כדאי להשתמש בשגרת השכבה קבועה.
  • ילדכם עשוי "לשכוח" כיצד עושים דברים מסוימים שכבר למד – למשל, ללכת לשירותים או לדבר. זה נורמלי. ברגע שילדכם ירגיש בטוח, הוא יחזור לעשות את הדברים הללו.
  • ייתכן שכמה מההרגלים הישנים של ילדכם יחזרו – לדוגמה, הוא עשוי למצוץ את אצבעו, להרטיב את המיטה או לחוות חרדת נטישה. זה נורמלי. ההרגלים הללו יחלפו, בדרך כלל, כשילדכם ירגיש בטוח.

ילדים בגיל בית הספר ומתבגרים צעירים

  • אם ילדכם צועק, טורק את הדלת, כועס, או עובר על כללי הבית, חשבו בזמן רוגע על כללי התנהגות חדשים לזמן המצוקה ודברו עליהם עם הילד כשהוא רגוע. אפשר גם לדבר אתו על הקשר בין התנהגויותיו העכשווית לאירוע הטראומתי, לרגשותיו ולמחשבותיו ולחשוב יחד על התנהגויות חלופיות. לאחר מכן כשעולה קושי תוכלו להציב גבולות מתוך הבנה למצוקתו. לדוגמה, "טרקת את הדלת ממש חזק. אני מניחה שאת כועסת. אנחנו לא טורקים דלתות בבית הזה. רוצה לצאת אתי להליכה מהירה ולהוציא חלק מהכעס החוצה?".
  • אם ילדכם סובל מכאבי ראש או בטן, הסבירו לו שאלה תופעות נורמליות אחרי אירוע טראומתי. אפשר ללמד אותו כיצד לדאוג לעצמו – למשל, לשתות כוס מים ולנוח. אם הבעיה ממשיכה, כדאי לפנות לרופא לכל מקרה.
  • אם ילדכם מאשים את עצמו במה שקרה וחש אשמה או בושה, הסבירו לו שהרגשות האלה נורמליים. אמרו לו שהאירוע לא התרחש בגלל משהו שאמר או עשה.
  • דברו איתו על תוצאות האירוע ומה הולך לקרות כעת. לדוגמה, "הבית שלנו נהרס לגמרי בשריפה. עכשיו, בזמן שבונים אותו מחדש, נגור אצל הדודים חיים ומיכל. אתה תמשיך ללכת לחיידר שלך ולראות את כל החברים שלך".
  • אפשרו לילדכם לשאול שאלות ולשתף אתכם בדאגותיו. נסו לענות על שאלותיו, ובדקו אם הבין את מה שאמרתם.
  • אם ילדכם ממשיך לחוות מחדש את האירוע כשהוא משחק או מצייר, אמרו לו שזה טבעי לחשוב על האירוע, ואז כוונו את המשחק, הציור או הסיפור שלו בעדינות לכיוון של פתרון בונה. לדוגמה, "אתה משחק הרבה עם מכוניות שמתנגשות. בוא נחשוב מה קורה אחר כך: איך לוקחים את האנשים לבית החולים ומטפלים בהם…, מה לדעתך הכי מתחשק לילד לעשות אחרי שהוא הבריא מהתאונה…".
  • אם ילדכם סובל מבעיות שינה, אפשר להתמודד ולהתגבר עליהן באמצעות שיטות התנהגות נפוצות.

בני נוער

  • אם ילדכם מאשים את עצמו במה שקרה וחש אשמה או בושה, הסבירו לו שהתחושות הללו נורמליות, אך האירוע לא התרחש בגלל משהו שעשה או אמר.
  • אם אתם חושבים שהוא מסתיר את רגשותיו, עודדו אותו להביע אותם. הסבירו לו שיהיה לו קל יותר להתמודד עם הזמן. לדוגמה, "אני חושבת שרובנו מרגישים די מתוחים או עצובים כרגע. אני יודעת שככה אני מרגישה. מותר להרגיש ככה. הרגשות האלה יעברו עם הזמן, אז צריך להיות סבלניים". כמו כן, בדקו אם מתאים לו לבדוק מה שלום החברים שלו ואיך הם מרגישים.
  • אם ילדכם מתעצבן או מתעלם מהכללים המשפחתיים, הסבירו לו מדוע הוא מתנהג כך. לדוגמה, "אני רואה שאתה צועק, כי אתה ממש כועס. בוא נעשה קצת פעילות גופנית  ונוציא חלק מהכעס החוצה" למידע נוסף ורעיונות כיצד לעזור לכם לעבור את ההתנהגות המאתגרת, קראו את המאמר התנהגות חסרת כבוד אצל בני נוער.
  • אם ילדכם מתקשה בבית הספר, ספרו למוריו מה קרה. אפשר לבקש תמיכה מבית הספר – מהפסיכולוגית החינוכית או מהיועצת, למשל – וכן לבקש זמן נוסף להשלמת משימות בלימודים או הפחתת העומס על ילדכם.
  • אם ילדכם מתחיל להתנהג בצורה מסוכנת – לדוגמה, שתיית אלכוהול, שינויים גדולים בהרגלי האכילה, חציית כביש בצורה לא אחראית, וכו'- דברו עם רופא המשפחה. עקבו אחר תדירות וחומרת התנהגותו ואם אתם דואגים לו היעזרו בגורם מקצועי מתחום בריאות הנפש כמו פסיכולוג. כמו כן, נסו לדבר עם ילדכם ישירות על נטילת סיכונים.
  • אם ילדכם רוצה להחליט במהירות החלטות חשובות ומשנות חיים – כמו לעזוב את בית הספר – הסבירו לו שעדיף להמתין עם ההחלטות החשובות האלה עד שהמצב יירגע מעט.

מה עושים כשהילד מתקשה להתמודד לאחר אירוע טראומתי

לפעמים, ילדים מתקשים מאוד להתמודד לאחר אירוע טראומתי. אם בעיות אלה מדאיגות אתכם, דברו עם רופא הילדים. ההתאוששות לאחר אירוע טראומתי לוקחת זמן, ואינכם צריכים לעבור זאת לבד. ישנם שירותים שונים שיכולים לתמוך בכם ובילדכם.

לעיתים, קשה מאוד לתמוך בילד אחרי אירוע טראומתי. כדאי לתת לעצמכם זמן להתמודד ולטפל בעצמכם, כדי שתצליחו לתמוך בילדכם ולטפל בו באופן הטוב ביותר. אם אתם מתקשים להתמודד, חשוב שתבקשו עזרה מהרופא או מחבר קרוב. התקשרו לער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון) במספר 1201  הפועל 24 שעות ביממה.

אחרי אירוע טראומתי, טבעי שיהיו תגובות כפי שתיארנו לעיל. אם תפעלו לפי הכללים שהצגנו, ברוב המקרים התגובות הללו ייעלמו בהדרגה במהלך התקופה הקרובה. אם אתם לא רואים מגמת התאוששות אצל הילד, אם הקשיים שלו חמורים או מדאיגים אתכם או אם כבר חלף חודש ועדיין נותרו שינוים משמעותיים, בקשו מרופא הילדים שלכם להפנות אתכם לפסיכולוג ילדים המתמחה בילדים שעברו אירועי טראומה.

 

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

כך תבנו מערכות יחסים טובות ותעזרו לילדכם להרגיש מוגן ואהוב
על לקות למידה, הסיבות להופעתה סיוע לילדכם בבית הספר ומחוץ לו
עליכם להבין מדוע אתם מודאגים וכיצד אפשר לדבר על כך עם הוריו של הנכד
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן