מדוע ילדים ואחים רבים - עת לגדול

פורטל בריאות ורווחת הילד בקהילה

מבית עמותת גושן, בליווי רופאים ואנשי מקצוע

/
/
מדוע ילדים ואחים רבים

מדוע ילדים ואחים רבים

ויכוחים הם חלק בלתי נפרד מהחיים עם ילדים, ואם הם לא נפתרים – עלולה לפרוץ מריבה. גורמים רבים משפיעים על מריבות ילדים, כגון המזג, הסביבה, הגיל והמיומנויות החברתיות של כל ילד. תוכלו לעבוד עם הגורמים הללו כדי לצמצם את המריבות במשפחתכם.

מריבות ילדים: עקרונות הבסיס

ויכוחים בין אחים ואחיות הם נפוצים מאוד. לעיתים קרובות הם מתחילים כשהילדים חושבים שמצב מסוים אינו הוגן, או כשהם מנסים לעמוד על שלהם. לפעמים ילדים רבים כיוון שהם מסתכלים על המצב מנקודות מבט שונות. לדוגמה, ילד גדול יותר מציק לאחיו הקטן וחושב שזה משעשע, אך הילד הקטן אינו אוהב זאת. ויש פעמים שבהן אחים רבים כיוון שהם מתחרים זה עם זה על תשומת לב או אישור מההורים.

החדשות הטובות

כל הוויכוחים האלה הם חלק מתהליך ההתבגרות במשפחה. למעשה, זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת לתרגול המיומנויות החברתיות שילדיכם זקוקים להן כמבוגרים. המריבות ילכו ויפחתו ככל שילדיכם יתבגרו ויפתחו מיומנויות חברתיות טובות יותר.

כשהוויכוחים בין אחים ואחיות נפתרים בצורה הוגנת ובלי שאף אחד נפגע, הם עוזרים לילדים לבנות מיומנויות פתרון בעיות כגון משא ומתן. כמו כן, הם לומדים כמה חשוב לראות את נקודת המבט של מישהו אחר, ולכבד את זכויותיהם, רגשותיהם ורכושם של אנשים אחרים.

אחד הדברים החשובים לצמצום המריבות הוא התנהגותכם כשהילדים אינם רבים. למשל, כדאי להראות להם כיצד להשתמש במיומנויות חברתיות ורגשיות טובות כגון ניהול כעסים, להזכיר להם את חשיבותו של המשא ומתן ולעזור להם ללמוד כיצד לשחק בצורה הוגנת. עם זאת, זכרו שילדים סופגים את כל השיעורים המעשיים הללו מגיל צעיר מאוד, אך לא נוהגים להתחיל לשתף פעולה ולחלוק עד גיל שנתיים. לפעמים הם מתחילים לבטא את ההתנהגויות שלמדו רק בגיל שלוש.

לוקח זמן ותרגול כדי ללמוד לחיות ביחד כמשפחה, וזה לא תמיד קל. למידע נוסף על צמצום המריבות בין ילדים בטווח הארוך, קראו את המאמרים כיצד למנוע מריבות בין אחים ו מריבות בין אחים: דרכים להתמודדות.

כיצד המזג משפיע על מריבות הילדים

נדמה שחלק מהילדים רבים יותר מאחרים, כנראה בגלל המזג שלהם – חלקים מולדים באישיותם, שמובילים אותם להתנהג באימפולסיביות רבה יותר (בלי לחשוב על תוצאות מעשיהם) או בתוקפנות. כולנו מרגישים גם רגשות שליליים (כמו רוגז, כעס, עלבון, תסכול, קנאה, זעם, פחד ועוד) ועלולים לעתים לפעול בצורה תוקפנית או לא מתחשבת. יש אנשים שמרגישים רגשות שליליים בצורה עוצמתית ומהירה, או שמתקשים לווסת את רגשותיהם. אפילו למבוגרים לא קל תמיד לפתור סכסוכים בצורה חיובית, ולילדים קשה אף יותר. ילדים אינם נולדים עם ההבנה כיצד להתמודד עם מחלוקות, אולם הם יכולים ללמוד את המיומנויות הנדרשות לפתירת חילוקי דעות בצורה חיובית ויעלה צמצום כמות המריבות.

כיצד הסביבה משפיעה על מריבות הילדים

ילדים לומדים כיצד לפתור מחלוקות באמצעות התבוננות וחיקוי ההתנהגות שהם רואים בסביבתם. לכן, אם ילדיכם רואים אתכם פותרים מחלוקות בצורה חיובית, גם הם ילמדו להתנהג כך. זוהי דוגמה אישית של התנהגות טובה. תוכלו להדגים להם כיצד אתם משתפים פעולה, עוזרים לעצמכם להירגע למרות הרגשות השליליים, בודקים את העובדות לפני שאתם פועלים, מגיבים בדרך שמתאימה למצב ופתוחים לנקודת המבט של אחרים.

ילדים יכולים ללמוד גם מהתנהגויות שליליות. אם אתם מקנים לילדיכם משמעת באמצעות מכות, צורת הקניית משמעת אסורה על פי חוק, או על ידי דרכים פוגעניות אחרות פיזיות או מילוליות כמו העלבה, ביוש הילדים בפני אחרים, ועוד, סביר להניח שהם ילמדו את ההתנהגויות אליהן נחשפו כמודל התנהגותי מקובל במצבי מחלוקת או כביטוי רגשות שליליים. סביר להניח שתראו אותם מיישמים את דרכי הפעולה השליליים האלו בקשריהם עם האחים, החברים, ואולי אף מול מבוגרים.

כמו כן, אם המבוגרים מתקשים להציב גבולות עקביים לילד בנוגע לדרכי פעולה שליליים, או אם הילד מקבל פעמים רבות את מה שרצה על ידי שימוש בדרכי פעולה שליליים, הילד עלול ללמוד שמותר ואף רצוי להשתמש בדרכי פעולה אלו.

כיצד הגיל והמיומנויות משפיעים על מריבות הילדים

האופן שבו ילדים מטפלים בקונפליקט תלוי במידה מסוימת בגילם וברמות המיומנות שלהם. התנהגות בין אישית שלילית נפוצה יותר בקרב ילדים קטנים, והדבר נוטה להשתנות ככל שהם גדלים ולומדים דרכים טובות יותר לפתור סכסוכים.

ילדים בני שנתיים או פחות:

  • נוטים לריב על חפצים, כגון צעצועים, ולהיות מתוסכלים מאוד אם משהו שהם רוצים נלקח מהם
  • נאבקים עם מושג התורות, ואינם מבינים עדיין את ההיגיון מאחורי כללים והוראות
  • אינם יכולים לפתור בעיות עם ילדים אחרים בהיגיון או להסביר כיצד הם מרגישים, ולכן נוטים יותר להביע את כעסם בפעולות פזיות כגון דחיפות.

ילדים בני שלוש עד ארבע:

  • מתחילים לשתף פעולה, לחלוק ולהשתתף בתורות – מיומנויות שיובילו, בסופו של דבר, לצמצום כמות המריבות
  • עדיין זקוקים לתמיכה, לתיווך, לתזכורות ולמשוב חיובי.

ילדים בני חמש עד שבע:

  • מתחילים להתמקצע במיומנויות כגון שיתוף, תורות, התפשרות ודיון באפשרויות שונות
  • משתפרים בפתרון נושאים שונים בלי להזדקק למבוגר שיתווך ביניהם, אף שהם עדיין צריכים חיזוקים.

ילדים בני שמונה עד 12:

  • נוטים למחות באופן מילולי יותר מאשר ילדים צעירים
  • הופכים לחברתיים יותר, ובדרך כלל מתחילים לעסוק בפעילויות קבוצתיות שדורשות שיתוף פעולה, משא ומתן והתפשרות.

כיצד ההורים מרגישים

ייתכן שראיתם את ילדיכם רבים כבר כשהיו פעוטות. אם אתם מתקשים להתמודד עם המריבות של ילדכם, אתם לא לבד. מריבות הן אחת הסיבות הנפוצות לכך שהורים מבקשים עזרה מקצועית. ייתכן שההורים חשים לחץ רב בגלל ריבים קטנוניים, ורוצים לטפל במריבות כדי שילדיהם יפתחו את המיומנויות החברתיות הדרושות לבניית קשרים בינאישיים וישחקו יפה ביחד. סיבה נוספת היא הצורך להגן על הילדים הצעירים יותר במשפחה, ולטפל בקנאת אחים.

אם ילדיכם רבים בתכיפות גבוהה, אם הם משתמשים באלימות פיזית או גורמים לכם ללחץ רב או לדאגה, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע כגון רופא הילדים או פסיכולוג.

התעלמות ממריבות?

לפעמים, התעלמות ממריבות בין הילדים אינה האפשרות הטובה ביותר. עם זאת, גם תשומת לב הורית רבה מדי עלולה לחזק את המריבות. אם אתם נותנים למריבות תשומת לב רבה, אתם עשויים למעשה לעודד את ההתנהגות הזו. חשוב ללמוד מתי להתערב. ישנה חשיבות רבה לתיווך ההורים בזמן מריבה. שימו לב האם הילדים נמצאים בגילאים שונים ומבינים את הסיטואציה בדרכים שונות (ועל כן יש לתווך ביניהם יותר) או שמדובר בילדים בגיל דומה. נסו להבין את נקודת המבט הסובייקטיבית של כל אחד מהילדים במריבה ולתת לה קול מול הילדים. תוכלו גם לחשוב אתם על דרכי פתרון שונים כמו תור תור, לשחק יחד, אחד לכל אחד, אחד יעשה בינתיים משהו אחר נחמד וכו'. אם יש צורך הזכירו את כללי הבית לגבי מריבות ושמרו עליהם, למשל "מותר לומר מה אתה רוצה אבל אסור למשוך בשיער".

ומה אומרים מחקרים?

  • בנים ובנות רבים בערך באותה רמה, אך הם נוטים לריב בדרכים שונות.
  • גם קרבת הגיל תורמת למריבות – ככל שגילם של האחים קרוב יותר זה לזה, הם נוטים לריב יותר.
  • אי אפשר להאשים את ההורים, אך יש להם השפעה כלשהי. כמות המריבות בין הילדים מושפעת מהמזג שלהם, מהמיומנויות ומהגיל – וגם מהתנהגותם של ההורים.
  • מריבות נוטות לפרוץ יותר כאשר הילדים חשים שלא מתייחסים אליהם בצורה הוגנת. אם הם מרגישים שמפלים או מאשימים אותם, הם צפויים יותר לנהוג באלימות כלפי אחיהם או אחיותיהם.

 

.

 

© raisingchildren.net.au, המידע תורגם ונערך באישור האתר Raising Children Network.

עוד מאמרים שיעניינו אותך:

כך תבנו מערכות יחסים טובות ותעזרו לילדכם להרגיש מוגן ואהוב
על לקות למידה, הסיבות להופעתה סיוע לילדכם בבית הספר ומחוץ לו
עליכם להבין מדוע אתם מודאגים וכיצד אפשר לדבר על כך עם הוריו של הנכד
אתר האינטרנט 'ילדודעס' הוקם ע”י עמותת גושן, במטרה להוות מרכז ידע הכולל מאמרים וכלים, שמטרתו לספק ידע ומידע מקיף ונגיש להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים.

כל הזכויות שמורות לעמותת גושן 2020

ברוכים הבאים
לפורטל 'עת לגדול!'

מומחי 'עת לגדול' בליווי רופאים ואנשי מקצוע מובילים,
כאן עבורכם עם כל התשובות, הידע והמידע העדכני ביותר!

התפתחות, התנהגות, בריאות ואתגרים יומיומיים – של תינוקות, פעוטות, ילדים, בני נוער ושלכם ההורים.

התוכן בפורטל מתעדכן בקביעות, כך שתוכלו בכל ביקור ב'עת לגדול' ליהנות ממידע חדש ורלוונטי.

מעוניינים להתעדכן כל פעם בחדשות הפורטל?

השאירו פרטים ותוכלו לקבל לתיבת המייל האישי שלכם את הסרטונים, הטיפים, המאמרים המקצועיים והמעשיים ביותר מטובי הרופאים והמומחים

דילוג לתוכן